Må overvåke sosiale medier mer intelligent

VG skjønte ikke Facebook-potensialet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Diskusjonen om unge menn burde få kjøre med passasjer har gått høyt i mediene denne uka. Tirsdag publiserte VG en artikkel basert på en NTB-melding om temaet. Nettsaken fikk voldsom spredning via verdens største nettsamfunn.

Dagen etter er meldingen anbefalt mer enn 11.000 ganger. Det skjer sjelden og redaksjonen ble trolig tatt på sengen. For ifølge twittermelding fra redaksjonssjef utvikling René Svendsen i VG hadde de rett og slett ikke skjønt potensialet i saken.

– Dette var en av de mest leste sakene våre på tirsdag, og i dette tilfellet ga Facebook en vesentlig del av denne trafikken, forklarer Svendsen.

Høy likes

En av fire lesere, eller 23 prosent av dem, fant artikkelen via Facebook. Vanligvis bidrar nettsamfunnet med like under to prosent av trafikken. Også delingsraten var enormt høy, selv for VG som har 325.000 «likere» fordelt på 15 sider.

Svendsen mener at det interessante med disse tallene er at det synes som om de yngste har langt lavere terskel på å dele artikler gjennom Facebook enn den eldre garde.

VGs strategi er å få spredd innholdet så mye som mulig. Men det er ikke snakk om å ha egne såkalte nettsamfunnsansvarlige. Snarere skal det være hver enkelt journalist som skal spre innholdet.

Viktig oversikt

Hvordan påvirker dette tilfellet VGs tankegang rundt trafikken fra sosiale medier? Umiddelbart veldig lite, tror Svendsen.

– Det blir stadig viktigere å overvåke aktiviteten sakene får i disse samfunnene. En målestokk for mottakelse og reaksjoner hadde vært flott. Som de fleste andre nettaviser følger vi med på trafikken vår, og der ser vi utviklingen i trafikken og hvor den kommer fra, men det er også det.

Han forklarer at det stadig kommer nye systemer som kan brukes til overvåking av reaksjoner i sosiale medier, men ingen av disse er tatt i bruk hos VG ennå. Til det er de for kommersielle og passer bedre for bedrifter som for eksempel selger produkter over nett.

– Å overvåke dette på en intelligent måte er en utfordring vi er nødt til å ta på alvor i fremtiden.

Powered by Labrador CMS