Spår økt nettannonsering

Annonsering på internett forventes å bli fordoblet fram til 2007, heter det i en ny rapport fra det tyske markedsforskningsinstituttet Prognos.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Online-annonsering vil da likevel ikke utgjøre mer enn to prosent av det samlede annonsemarkedet.

Den tyske nettavisen heise.de skriver at en ny rapport, «Online-Medien 1998-2007», fra det tyske forskningsinstituttet Prognos spår en sterk vekst i nettannonseringen. Rapporten anslår en fordobling fra 2002 til 2007. Det ble brukt 255 millioner euro på nettannonser i Tyskland i fjor, knapt to milliarder kroner.

Rapporten spår en rekke fusjoner og konkurser for online-mediene i årene framover. Til gjengjeld vil nettbransjen stabilisere seg, og Prognos tror at de nettmedier som overlever de første årene nå, vil få et langt liv.

På den annen side har rapportforfatterne ingen tro på at man på kort sikt kan ta betaling for innhold. Det likner en panikkreaksjon bare å sette en prislapp på materiale som hittil har vært gratis, skriver Prognos. De mener det kun i noen tilfeller vil være grunnlag for å ta betaling på nett. Markedsforskerne definerer fire faktorer som de mener er avgjørende for en kommersiell suksess på nettet:

Det skal være en klar nytteverdi av stoffet, det må være en brukervennlig tilgang og betalingssystemet må være enkelt. Som fjerde betingelse mener forskerne at nettannonser må medvirke parallelt til inntjeningen, og her ser forskerne store fortjenestepotensialer.

Powered by Labrador CMS