Rett etter jul ble de to lokalavisene Askøy24 og iSolør startet opp, på henholdsvis Askøy og Flisa. Allerede har begge avisene passert det magiske pressestøttetallet på 700 abonnenter med god margin.
Over 1000
Redaktør i Askøy24, Yngve Johnsen, har tatt opp konkurransen med Polaris Media-eide Askøyværingen og forteller til Journalisten at de nå har 1008 abonnenter.
– Vi er veldig fornøyde, men faktisk ikke overrasket.
Vi har hatt troen på at det vi skal gjøre er noe folk vil like. Vi har en
lokalavis vi har veldig stor tro på og vi følte vi hadde en stor heiagjeng da vi
begynte med lokalavistankene våre. Det var de 700 som var viktig, sier Johnsen.
Som Journalisten tidligere har omtalt, startet Askøy24 som et videomagasin finansiert med content marketing.
Tanken var egentlig å starte opp avisen i februar, forteller Johnsen, men for å kunne bli en del av pressestøtteordningen i 2024 måtte de publisere noe alle måneder i løpet av året.
– Dermed begynte vi å publisere i januar og fikk beskjed om at dette skulle gå bra. Nå nærmer vi oss veldig raskt det vi har satt som budsjett, som er 1200 abonnenter i løpet av året. Det håper vi kan gå. Potensialet er stort, avslutter han.
Annonse
Trygghet
Også hos iSolør er de svært fornøyde med oppstartstallene, og ansvarlig redaktør Bjørn-Martin Brandett forteller til Journalisten at de snart passerer 1200 abonnenter i konkurranse med blant annet Amedia-avisen Østlendingen.
iSolør har eksisterer i noen år som som gratis papirmagasin og nettavis, men endret før jul profil for å bli abonnementsavis - både på nett og papir.
– Målet var 700 ved utgangen av januar, og vi var langt forbi det. Det som er litt gøy er at størsteparten av av abonnementene er for et halvt eller ett år. Det gjelder også digitalt. Halvparten av de digitale abonnementene er for ett år, sier Brandett.
De håper nå å komme inn i pressestøtteordningen neste år. Opplagstallene er i alle fall på plass, mens de nå jobber for å etterleve andre kriterier. Å få opp abonnementstallene såpass tidlig, skaper også trygghet, sier Brandett.
– Trygghet for de som jobber her og de som
abonnerer. Jo flere som abonnerer, desto bedre produkt blir det. Og med årsabonnementene virker det som mange er trygge på at produktet er bra, og at det kommer til å være bra.
Nå har iSolør satt seg som mål å nå 1500 abonnenter innen sommeren, og kanskje 1800 i løpet av året. Det finnes potensiale til å vokse enda mer, mener Brandett, men det vil imidlertid kreve litt mer ressurser, avslutter han.
iSolør er en del av SolørRadioen, som igjen eies av Lokalradioene i Innlandet. Lokalradioene i Innlandet er også største eier i Radio Metro.