SCHIBSTED: Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal legger onsdag fram resultatene for første kvartal. Foto: Kathrine Geard

Noe bedre for Schibsted

Nettvirksomhetene i godt sig, mens fallende inntekter på papir fører til nye kostnadskutt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det framgår ikke av Schibsteds kvartalsrapport hvilke tiltak som er aktuelle, eller hvilket omfang som planlegges. I pressemeldingen heter det at Schibsted nå opplever raskere nedgang i annonseinntekter på papir. Samlet falt papirinntektene til Schibsteds norske abonnementsaviser med 10,9 prosent fra samme kvartal i fjor.

“Ytterligere kostnadsreduserende tiltak er under planlegging”, heter det, samtidig som det understrekes at konsernet har en god utvikling for digitale abonnementer.

VG opplever et dramatisk opplagsfall, mens Aftenposten og Bergens Tidende har opplagsvekst. Se egen sak om dette.

551 millioner i pluss

Schibsted oppnådde et brutto driftsresultat på 551 millioner kroner i første kvartal i år, en bedring fra 521 millioner kroner i samme kvartal i 2013. Driftsinntektene endte på 3,71 milliarder kroner, mot 3,58 milliarder i fjor. Bunnlinjen viser et resultat på 101 millioner kroner, som er seks millioner lavere enn i første kvartal 2013.

– Jeg er tilfreds med første kvartal 2014, der vår online rubrikkvirksomhet har gjort det svært godt. Schibsted Sverige har forbedret seg vesentlig, ikke minst som følge av god utvikling innen digital virksomhet i Schibsted Vekst. Våre norske mediehus har opplevd at inntektene fra annonser på papir har falt raskere enn tidligere, noe som gir resultatnedgang, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Under pressekonferansen onsdag morgen fremhevet konsernsjefen to poenger:

- Jeg er fornøyd med progresjonen på det digitale. Og samlede inntekter fra lesermarkedet er nå større enn annonseinntektene fra Schibsted Norge, sa Ryssdal.

Bred framgang på nett

Ifølge konsernsjefen har Schibsted bred framgang for sine rubrikknettsteder, som oppnådde en driftsmargin (EBITDA) på 27 prosent (18 prosent samme periode i 2013). Marginen endte på 40 prosent (42 prosent) når man ser bort fra investeringer i virksomheter i investeringsfase.

I Norge, Sverige og Frankrike vokser inntektene med tosifrede prosent. Samlet økte online rubrikk-segmentet sine inntekter underliggende med 14 prosent i kvartalet. Hvis man holder Spania utenfor endte den digitale veksten på 19 prosent.

Nyinvesteringer

I første kvartal investerte Schibsted 141 millioner kroner i nye virksomheter innen online rubrikk. Brutto driftsresultat endte dermed på 410 millioner kroner.

– I tillegg investerer vi gjennom våre felleskontrollerte virksomheter og tilknyttede selskaper, hvor en betydelig del av investeringene skjer Brasil, hvor vi ser en svært sterk trafikkvekst i markedet, sier Ryssdal.

Overgangen til nettbaserte inntekter skjer i høyt tempo i Schibsteds mediehus. De digitale driftsinntektene i Schibsted Norge-mediehusene (se grafikk nederst) endte på 324 millioner kroner i årets tre første måneder, mot 313 millioner kroner i siste kvartal 2013.

“I verdensklasse”

– Det er spesielt godt å se at våre tre største mediehus VG, Aftenposten og Aftonbladet alle rapporterte forholdsvis stabile inntekter og marginer i første kvartal. Dette er et resultat av sterk onlinevekst - fra salg av både annonser og abonnement - kombinert med fokus på kostnader. I tiden som kommer vil vi fortsette utviklingen av våre digitale posisjoner og samtidig tilpasse kostnadsbasen til markedsforholdene. På denne måten styrker vi vår evne til å utvikle digitale mediehus av verdensklasse for fremtiden, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Schibsted Norge i tall | Create Infographics
Powered by Labrador CMS