Didrik Munch, konsernsjef Schibsted Norge

Nedtelling til nettbetaling

Aftenbladet og BT krever betaling for sitt nettinnhold denne våren. Aftenposten først til høsten.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Omtrent ett år etter Fædrelandsvennen lanserte sin betalingsløsning på nett, følger Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende etter.

Ser til sør

Ifølge konsernsjef Schibsted Norge Didrik Munch vil de to løsningene være ganske like den Fædrelandsvennen har, med noen variasjoner.

– Det blir kanskje ikke akkurat helt likt.

– Men dere har konkurrerende aviser i disse to markedene. Hvorfor da en slik løsning?

– Vi mener vi har produkt og innhold som forsvarer at en slik tjeneste vil la seg gjøre, sier Munch. Han understreker samtidig at det handler om å prøve seg frem.

Først ut er Aftenbladet, mens BT vil være like bak. Avisene vil også innføre brukerregistrering. BT noe før betalingsløsningen er klar, forteller Munch. Både Aftenbladet og Aftenposten vil lansere registrering parallelt med betalingsløsningene sine. Sistnevnte til høsten.

Aftenposten vil neppe ha en løsning som helt og holdent ligner Fædrelandsvennen, hvor nær sagt alt utenom fellesstoff krever betaling, men snarere en kombinasjon med takstametermodell hvor brukerne kan lese et gitt antall artikler gratis over en bestemt periode.

Go West

Ifølge sjefredaktør Gard Steiro er det flere faser i BTs implementering av betalingsløsning på nett. Allerede i løpet av en uke vil BT.no kreve pålogging gjennom Schibsteds betalingsløsning Spid. Deretter vil avisen følge med på utviklingen i Stavanger Aftenblad, hvor betalingsordningen lanseres før Bergen.

- Hvor stor andel av innholdet som vil kreve betaling kan jeg ikke si nå, det vil bli en variant av Fevennen, men så er vi en annen type avis i et annet marked og det kan kreve en annen type løsning, sier Steiro.

Han forteller at det i BT i skrivende stund ikke er aktuelt med en takstameterløsning.

Nisjebetalt

Samtidig som avisene ser på betalingsløsning for den løpende nyhetsdekningen på nett, vurderes også betaling på nisjer. DinMat og Sprek er blant produktene konsernsjef Rolv Erik Ryssdal viste til under kvartalspresentasjonen onsdag morgen.

– Vi har ikke bestemt hvilke nisjer vi vil kreve betalt for, men vi vil ikke lansere nye nisjer uten å kreve betalt for disse, forteller Munch.

Munch vil ikke si noe om de økonomiske målene for nettbetaling i Schibsted Norge i 2013, men understreker samtidig at han er optimist og håper det skal være mulig å få positive tall ut av prosjektene.

Powered by Labrador CMS