Tor M. Nondal er konstituert ansvarlig redaktør i TU Media. Ledelse og tillitsvalgte er for tiden i dialog for å utforme hvordan sluttavtaler i redaksjonen kan se ut.Foto: Fartein Rudjord
Teknisk Ukeblad: Jobber med å utforme sluttavtaler
TU Media, som står bak Teknisk Ukeblad og Digi.no, befinner seg i flere viktige veiskiller:
Til neste år kuttes den tradisjonsrike papirutgaven Teknisk Ukeblad, og over en treårsperiode fra 2026 til 2029 ønsker fagforeningseierne Nito og Tekna å trappe ned sin eierbetaling til TU Media, som per i dag er på rundt 34 millioner årlig.
Samtidig pågår en prosess om hvilke merkevarer TU Media skal produsere i framtida.
«Må være færre»
I et allmøte 26. august la ledelsen klart og tydelig fram en av konsekvensene:
«Vi må være færre ansatte enn vi er i dag i en fremtidig lønnsom organisasjon», heter det i et punkt fra presentasjonen som ble vist under møtet.
Dialog mellom ledelse og tillitsvalgte om utforming av frivillige sluttavtaler er allerede i gang, og på allmøtet ble det opplyst at en første plan for kompetanseendring og forslag til frivillige sluttavtaler skal presenteres for TU Media-styret 17. september.
Foreløpig er det ikke satt noe tall på hvor mange frivillige sluttavtaler som kan innvilges.
Mye henger også sammen med hvordan den pågående merkevareprosessen lander, altså om TU Media skal gi ut én eller to publikasjoner videre.
«Det er et valg å inngå en sluttavtale, men det er også et valg å bli med videre. Derfor må endelig avklaring i merkevareprosjektet være avklart før tilbud om frivillige sluttavtaler kan sendes ut», står det i allmøtepresentasjonen.
Annonse
– Tidlig i prosessen
Konstituert ansvarlig redaktør i TU Media siden mars, da mangeårig eneleder Jan Moberggikk av, er Tor M. Nondal.
Han sier til Journalisten at han ikke kan kommentere prosess rundt sluttavtaler nå, og viser til TU Media-styreleder Trond Markussen, som også er president i eierforeningen Nito.
Markussen lot seg nylig intervjue i Journalisten, der han uttalte at nedbemanning ikke var usannsynlig, og at også eierskifte måtte kunne diskuteres i framtida.
– Det er vanskelig å diskutere detaljer nå, men at det foregår prosesser om veien videre og hvordan TU skal rigges, det stemmer. Utover det er det tidlig i prosessen, sier Markussen på spørsmål om arbeidet med sluttavtaler.
– En del av de som er om bord nå vil få tilbud om kurs og videre- og etterutdanning for å møte kompetansebehovene vi har på veien videre. Så vil det være noen som ikke ønsker å være med på den veien, sier Markussen.
Han bekrefter at det er satt opp styremøte 17. september, og også en uke senere, 24. september. På det siste møtet er målet å lande vedtak i merkevareprosessen, ifølge allmøtepresentasjonen.
Klubbleder: – Folk begynner å tenke
– Alle sånne prosesser skaper en del usikkerhet hos folk, men jeg opplever informasjonsflyten som ganske god, sier TU Medias redaksjonsklubbleder Håvard Fossen til Journalisten.
– Når man tar ordet «sluttpakke» i sin munn, betyr det at folk nødvendigvis begynner å tenke på hva man skal gjøre i livet. Det sier seg selv at noen er usikre, mens andre er mindre usikre. Det henger også ofte sammen med hvem som ble ansatt sist, sier klubblederen.
Han understreker at det er sentralt at merkevareprosessen landes, så ansatte vet hva TU Media skal være videre, før noen kan forholde seg til mulige sluttavtaler.
Annonse
Forventer mer enn null kroner
Fossen forteller at hans forventning er at eierne fremdeles betaler TU Media for noe, også etter 2029.
– Hittil har eierne betalt for et papirmagasin som gratis gode til alle medlemmene. Jeg forventer at dette, i en eller annen grad, erstattes med betaling for et digitalt produkt. Det kommer ikke til å være på samme nivå som i dag, men at det blir mer enn null er jeg overbevist om, sier klubblederen.
– Hva tenker du om styrelederens signaler om eierskap?
– Jeg merker meg uttalelsene, de må han stå for selv. Personlig liker jeg de eierne vi har, som har en idé om at man trenger en norsk polyteknisk publikasjon som dekker industri, teknologi og krysningspunktet til politikk. Men hvem vi bør ha som eiere, vil det også finnes forskjellige meninger om i redaksjonen, avslutter Fossen.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.