Bonos røde Independent
Dagens røde utgave av The Independent er redigert av rockeartisten Bono, og halvparten av inntektene av salget går til kampen mot AIDS i Afrika.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Den britiske avisa The Independent har i dag skiftet fra blå til røde farger. Bakgrunnen er at gjesteredaktør Bono er en av initiativtakerne til «Product RED partnership», som har som mål å få kommersielle selskaper med i kampen mot AIDS. Sterke merkevarer som American Express, Gap, Converse og Giorgio Armani, har allerede sagt seg villige til å skape spesielle produkter og donere en del av inntektene til hjelpeprogrammer i Afrika. Avisa The Independent er den første mediebedriften som har blitt med på opplegget.
Sjefredaktør Simon Kelner, sier avisa er glad for å være med i RED og at han med spenning har sett fram til å overlate redaktørkrakken for en dag til Bono .
– Jeg er sikker på at avisa han produserer vil være i tråd med The Independents tradisjon; utfordrende, underholdende og opplysende, sier Kelner.
– Vi prøver å gjøre det veldig lett for folk å hjelpe, sier Bono, som i dagens leder understreker at Product RED bare er ett virkemiddel og at bred folkelig aktivisme fortsatt vil være nødvendig for å få politikere til å holde sine løfter i kampen mot AIDS.