Tabloid lønner seg
Den engelske avisen The Independent øyner i 2004 et overskudd for første gang på ti år. Lanseringen av Independent som tabloid oppgis som fremste grunn til den positive utviklingen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Lanseringen av en tabloidutgave av The Independent (som fortsatt også kommer i fullformat) i september i fjor kostet avisen et sted mellom 50 og 60 millioner kroner.
- Det er de beste pengene jeg noensinne har brukt, sier Ivan Fallon i eiergruppen Independent News and Media i en kommentar til The Guardian.
15 prosent opp
Etter at avisen kom i både fullformat og tabloidversjon har opplaget steget med 15 prosent i februar, sammenliknet med samme periode året før. Opplaget er nå i overkant av 250.000, og Fallon tror at mange av de nye leserne er rekruttert blant unge kvinner og menn som foretrekker tabloidformatet.
- The Independents image har forandret seg kraftig det siste halvåret. Fra å ha blitt betraktet som en syk og visnende Indy blir vi nå omtalt som modige og innovative pionerer, sier Fallon til Guardian.
Tapt mye
The Independent ble startet i 1986, og har med unntak for en kort periode tidlig på 1990-tallet gått med underskudd hele tiden. Håpet om et overskudd for 2004 skyldes foruten opplagsvekst også økte annonseinntekter.