TNS' toppliste på nett.
– De store vil tjene på nye målinger
Nå begynner dagmålingene av nettrafikken.
Fra nyttår er det ikke lenger ukentlige brukere i nettrafikken som teller, men daglige. Det vil trolig skape endringer på topplisten til TNS, tror bransjeaktører.
– Et lite hopp
Overgangen fra ukestall til dagtall gjøres for å få mer nøyaktige målinger, samtidig som det skal gi annonsørene større mulighet til innsyn. Redaktør Morten Øverbye i Dagbladet.no regner med at de store nettstedene vil vokse mer.
– De store nettstedene vil tjene på det. Jo større de er, jo mer vil de tjene på daglige målinger. VG vil relativt sett gjøre et lite hopp i forhold til oss, og vi vil hoppe i forhold til Aftenposten og Nettavisen, sier redaktøren.
Han tror at startsider som MSN og Startsiden vil gjøre det bedre i forhold til nettavisene, og tror sistnevnte vil passere Dagbladet på topplista.
Øverbye forteller at det med de nye målingene, som vil være basert på snittet per dag gjennom uken, vil føre til at redaksjonene må tenke noe annerledes.
– Jeg tror de er nødt til å levere et stabilt godt produkt. Det holder ikke med å være god på fredag.
Bra for annonsørene
Administrerende direktør Espen Udland i ABC Startsiden forventer at hans nettsted vil styrke seg når trafikkmålingene endres. Ikke minst tror han at det vil være en fordel for annonsørene.
– Annonsørene kjører i stadig større grad dagsaktuelle kampanjer, så det at vi øker denne kunnskapen er bra og veldig viktig, foreller han.
Udland forteller at de fleste av aktørene på nett allerede er klar over styrkeforholdet mellom konkurrentene gjennom TNS Metrix’ Webtrack.
– Det vil bli en ny rangert liste, men som sagt for nettstedene er ikke dette nytt.