Tommy Rudihagen. Foto: Teknisk Ukeblad
– Irrelevant hvordan TNS måler
Dårligere ranking hvis TNS Metrix legger om fra uke- til dagtall ikke så viktig, mener nettaktører.
Klikkhoreri og den utbredte besettelsen med TNS-rangering til tross, en omlegging av bransjestandarden for nettrafikk vekker ikke til bekymring – selv om det kan medføre lavere trafikktall for mange nettsteder.
Dårligere tall for nisjenettsteder
Det har lenge foregått et arbeid for å gjøre målingen av norsk nettrafikk mer presis. Med føringer fra styringsgruppen i Mediebedriftenes Landsforenings (MBLs) nettforum, foreslår TNS Gallup å gå over fra ukestall til gjennomsnittlige dagtall (mandag-søndag). Innstillingen skal behandles av medlemmene i MBL/Nettforum 12. november.
– Det kan ha store konsekvenser for mindre nettsteder og andre nettsteder. Også andre vil merke omleggingen, for eksempel vil de som opererer i business-segmentet og har mest trafikk på ukedagene, merke en overgang til gjennomsnittlig dagtall godt, sier Geir Engen, fagsjef for digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening.
Nisjenettsted ikke bekymret
– I praksis har markedet gått bort fra ukestall og over til visningsbaserte målinger. Da blir det jo irrelevant hvordan TNS Metrix måler. På rankingen vår kan en slik overgang slå negativt ut, men vi er ikke veldig bekymret for eventuelle konsekvenser av det på annonsesiden.
Vi er ikke i konkurranse med VG uansett, men selger på målgruppe. Generelt tror vi smarte nettbrukere vil søke mer og mer mot nisjer, sier Tommy Rudihagen, ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad.
Små nettsteder har ofte bedre ukestall enn dagtall fordi folk ikke går inn hver dag. Kan en slik overgang slå ut i dekningen deres ved å presse nisjenettsteder til å skuffe ut mer nyhetsstoff for å bedre trafikktall?
– Vi tror generelt på hurtig nyhetsoppdekning, det er da ikke noe vits i å vente med nyheter på nett. Hurtighet og kvalitet er uansett nødvendig på nett for å tjene markedene vi har valgt å gå mot. Vi tror på sikt at trafikkveksten vil bli større for nettsteder som dekker et definert område, uavhengig av hva TNS Metrix gjør. Vi selger annonser ut ifra antall visninger, og da får annonsørene nøyaktig det de betaler for, sier Rudihagen.
Bekrefter ny annonsetrend
– Det er klart en overgang til gjennomsnittlig dagtall vil slå ut markedsmessig i forhold til annonsesalg, men stadig flere aviser har visningsbasert annonsesalg. Denne type annonsesalg vil bli en stadig større del av avisenes annonseportefølje, og dermed ser ikke jeg de helt store konsekvensene av omleggingen, sier Henning Sund i Edda Digital.
Han mener den viktigste forskjellen med en eventuell omlegging vil være at TNS Metrix-tallene blir mer sammenlignbare med papirtallene. I begrunnelsen for forslaget understrekes det også at en overgang til gjennomsnittlige dagtall vil gjøre målingen av nettrafikk mer sammenlignbar med andre undersøkelser, som Forbruker og Media-målingen.
Jobber for større omlegging
– Vi er fortsatt nødt til også å få gjort uketallene tilgjengelige. Målet er jo at tallene skal bli mer nyanserte og gi bedre informasjon, sier Engen. Han forklarer at styringsgruppen også jobber med å bryte ned nettstedenes totaltall til produktnivå, eller i seksjoner som mange annonsører har jobbet for, og skape mer gjennomsiktighet, men at dette er et arbeid som langt fra er avsluttet.