PFU: VG og VGs Familieliv bryter med god presseskikk

Pressens faglige utvalg (PFU) mener VG Familieliv er annonsørinnhold, ikke sponset journalistikk.

Publisert   Sist oppdatert

VG ble torsdag felt for å bryte med punktene 2.2 og 2.6 i Vær Varsom-plakaten som handler om redaksjonelle medarbeidere må verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet og at det klare skillet mellom journalistikk og reklame aldri må svekkes.

Det var VG-seksjonen VG Familieliv, som er finansiert av Rema 1000, som var klaget inn til PFU av fem klagere. Les mer om klagene her.

– Her innrømmer man at matbaroner kommer inn i redaktørstolen, for å si det litt flåsete. Det liker jeg veldig dårlig. Dette kan være begynnelsen på noe som vi må være varsomme på. Under den redaksjonelle paraplyen gis det en åpning for et samarbeid som jeg syns vi i pressen skal si nei takk til, sa journalistenes representant Øyvind Brigg under diskusjonen i utvalget.

Se opptak av diskusjonen her.

Ikke sponsing, men annonsørinnhold

I uttalelsen fra PFU heter det at «publiseringene på VG Familieliv utvilsomt gir inntrykk av å være redaksjonelle, og som klagerne finner også utvalget det vanskelig å skille disse publiseringene utseendemessig fra det øvrige redaksjonelle stoffet.»

«Kommersielt innhold skal ikke kunne forveksles med mediets journalistiske presentasjon, slik utvalget mener VG gjør her,» heter det videre.

PFU merker seg at innholdet på VG Familieliv er merket med mye informasjon om samarbeidet med Rema 1000, men de mener den er lite oppklarende for leserne.

«I tillegg stusser utvalget over bruken av merkingen »sponset« i URL-en, når VG samtidig opplyser at det ikke handler om sponsing, men annonsørinnhold.»

Camilla Serck-Hanssen, som representerer allmennheten i utvalget, sa at Familieliv fremstår som redaksjonelt stoff men påstås fra VGs side å være det omvendte.

– VG prøver seg på en interessant øvelse: De sier at så lenge de har merket det godt nok som annonse, så er det det. Men det er ikke opptil VG eller enkeltinstitusjoner å definere det. Jeg blir ikke en lege av å ta på meg en legeuniform eller militær eller ta på meg militæruniform. De har merket dette veldig tydelig, men det gjør ikke at det blir annonseinnhold likevel.

Kritiske til bruk av NTB-innhold

Utvalget er også svært kritisk til at innhold fra nyhetsbyrået NTB publiseres i seksjonen VG Familieliv.

«Når VG fremstiller ordinær journalistikk fra NTB som et resultat av samarbeidet med Rema 1000, trues enkeltjournalisters integritet og troverdighet. Samtidig blir den tidligere nevnte uklarheten i skillet mellom journalistikk og kommersielt innhold ytterligere svekket,» skriver utvalget.

PFU-medlem Henrik Syse uttrykte under diskusjonen noe bekymring for hvordan VG skulle forholde seg til fellelsen. Han kom med et forslag:

– Det er VGs problem. Men når dette blir for native blir det problematisk. Hvis det i stedet het Rema 1000-sidene om familieliv, som de gamle innstikkene i papir, så ser man tydeligere at dette er et reklameinnstikk. Så vil det også ha styrken at det er godt laget. Det må det gjerne være. Det hadde vært annerledes om navnet hadde vært Rema 1000. Det må bli mer foreign enn native, rett og slett, sa Syse.