DN på topp
Og eierkonsernet hadde sitt beste år noensinne.
NHST Media Group hadde i fjor en omsetning i fjor på over 1,1 milliarder kroner. Det er ifølge en pressemelding fra konsernet en rekord i selskapets historie og en økning på 10 prosent fra fjoråret. Kostnadstiltak er blant punktene NHST viser til har bidratt til det gode resultatet.
Driftsresultatet ble bedret med hele 80 millioner kroner i perioden, til 37 millioner kroner. Driftsmarginen endte på 3,4 prosent. Styret har foreslått et utbytte på 10 millioner kroner til eierne.
Lokomotivet
Det er som vanlig Dagens Næringsliv som er motoren i NHST. Avisen passerte i fjor 80.000 i opplag etter å ha lagt på seg nesten 1000 aviser. Omsetningen i avisen økte med 12 prosent til 607,6 millioner kroner i fjor, og står dermed for godt over halvparten av omsetningen i konsernet.
Driftsresultatet ble forbedret fra 27,3 millioner kroner i 2009 til 75,1 millioner kroner i fjor.
Ifølge rapporten er den viktigste bidragsyteren til resultatforbedringene vekst i annonsevolumet, samt økte opplagsinntekter.
Digitalt
2010 var siste året DN Nye Medier sorterte innunder forretningsområdet Digital & Nordic. Fra begynnelsen av året er nettselskapet blitt en del av Dagens Næringsliv. Men i fjor hadde det digitale og nordiske forretningsområdet, som blant annet inkluderer TDN Finans, Newsdesk, Smartcom og Europower, økte omsetningen med 18 prosent. Samtidig endte driftsresultatet med et underskudd på 5,8 millioner kroner, opp fra 16,5 millioner i 2009.
I de internasjonale titlene Upstream, TradeWinds, IntraFish og Recharge var omsetningen i perioden mer eller mindre på stedet hvil, og også her endte driftsresultatet i minus med 9,4 millioner kroner, mot 29,2 millioner året før.