Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Viaplay har vært i store økonomisk utfordringer i år, og
siden i sommer har aksjen falt med neste 90 prosent på Stocholmbørsen.
For en knapp uke siden la selskapet frem en forsinket kvartalsrapport,
der det kommer frem at en ny redningsplan innebærer en refinansiering der selskapet henter 4 milliarder svenske kroner, blant annet fra eierne Canal+ og PPF.
Det er mange har mistet jobben i Viaplay, men ifølge
programleder og NJ-medlem, Pål Gordon Nilsen, har han inntrykk av at folk er
motiverte til å få skuta på rett kjøl.
– Forståelse
Nilsen sier til Journalisten at problemene i Viaplay har fått
litt unødvendig negativ dekning, og at det i stor grad er
bransjen som helhet som sliter.
– Det har forsvunnet folk, og jeg synes det er leit med tanke på gode kollegaer, og dem som skal bli igjen og må gjøre andre ting, eller kanskje får mer jobb. Følelsen jeg har, og signalene vi har fått, gjør meg trygg på at dette er, og vil være, en veldig bra plass å jobbe, sier Nilsen.
Viaplay satser på sport, sier Nilsen, som mener ledelsen har
vært flink til å formidle situasjonen selskapet er i, og at de har lagt en
plan for hvordan selskapet skal ta grep skaper trygghet.
De har vært tydelige på at de er nødt til å bruke
penger og ressurser smartere, men verne om viktige ting og godt innhold,
forteller han. Det er lagt en plan for veien videre som gir grunn til optimisme.
– Jeg føler det er forståelse for situasjonen. Alle i sporten forstår at det kanskje må være færre folk på reise, endrede arbeidsoppgaver og at man kanskje må gjøre flere ting.
Han legger til:
– Slik det er nå må vi alle rett og slett være innstilt på å ta i et tak som kanskje ligger litt utenfor definerte arbeidsoppgaver. Vi må tenke litt smartere for å lage like god tv. Og forhåpentligvis vil ikke seerne merke så mye av dette.
Annonse
Motiverte
At det er tøffe tider i bransjen forstår de fleste, sier
Nilsen, som tror de ansatte er oppriktig innstilt på å hjelpe selskapet.
En del
av omstruktureringen som er gjennomført innebærer også at Norge har blitt en mer selvstendig
del av Viaplay, forteller han.
– Når signalet fra ledelsen er at det skal satses på de store sportsrettighetene fremover, er det for oss som jobber i sport en fin og god trygghet. Vi i Norge skal nå styre eget innhold i større grad, og det tror jeg er et smart trekk.
Grepene som er tatt strukturelt gjør at det er kortere vei
mellom ledelse, styring og de som jobber med sport, sier Nilsen. Det gjør det
både lettere og bedre å forholde seg til.
Spekulasjoner
Inntrykket Nilsen sitter med er at
forståelsen og motivasjonen er stor blant de ansatte.
– Det har vært spekulasjoner i presse om rettigheter forsvinner, men det har aldri vært diskusjoner om det, og vi har ikke fått signaler på det. Folk er motivert til å bidra, rett og slett. Få skuta på rett kjøl, sier Nilsen.
– Viaplay har fått unødvendig mye skyts og negative oppslag, men det er en fin arbeidsplass med godt miljø. Og akkurat nå er vi inne i våre beste uker for året hva angår seere med store håndballmesterskap og masse fin vinteridrett.
Det har både vært tungt og trist at andre avdelinger på
huset har hatt det veldig tøft, og journalistene i sporten har nok vært
heldige, sier Nilsen.
– Vi på sporten har utrolig kule ting å gjøre med vinteridrett, fotball, motor og håndball. For meg er det er ikke tvil om at Viaplay er det beste og kuleste stedet å få jobbe med sport. Mange medier har vært gjennom tøffe tider og Viaplay tar grep, som er bra, sier han - og avslutter:
– Nå opplever jeg det er optimisme mot 2024. Det har vært en tung tid nå, men det er planer om lysere tider.