Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
De siste to årene har utviklerduoen fra Tromsø, Daniel
Skogly og Bjørn Fjellstad, jobbet med å lage deres eget firma og program «Instorier». Et historiefortellingsverktøy
for journalister som blant annet kan brukes til å lage visuelle historier i formatet «scrollytelling».
– Det er et verktøy som gjør det enklere for journalister å fortelle
digitale visuelle historier med forskjellige multimediale midler som bilder, tekster, animasjoner, kart,
video, grafer, kart, moduler og til og med 3D-ting, sier Skogly til
Journalisten.
Ofte har ikke mediehus kapasitet eller budsjett til å formidle
historier med høyt visuelt innhold. Instorier er utviklet slik det skal være
lett å
lage gode, teknisk avanserte saker uten å involvere utviklere med den type spisskompetanse, forklarer Skogly.
Enkelt å bruke
Både Skogly og Fjellstad brenner for historiefortelling og
visuell journalistikk. Det var utgangspunktet for at de valgte å satse på
prosjektet.
Journalistikken de har hentet inspirasjon fra er blant annet NRKs visuell journalistikk og New York Times' (NYT) featureartikler i langformat. Skogly nevner
også Nordlys, som nylig lagde den visuelle artikkelen «Skredet», inspirert av
NYTs «Snowfall».
Nå håper Skogly og Fjellstad at flere medier vil bryte fra
de mer tradisjonelle artikkel-malene og kaste seg ut i den visuelle
journalistikken og lage spesielle opplevelser for
leserne.
– Historiefortelling er så viktig i flere aspekter av våre
liv. Helt siden mennesker samlet seg rundt bålet for å dele erfaringer og fortelle historier, og informasjon ble kommunisert og videreført fra generasjon
til generasjon, sier Skogly.
Ett av hovedmålene med Instorier er at det skal være lett å bruke.
– Man trenger ikke være designer for å lage noe fint og nytt.
Med mange av de eksisterende løsningene, så bør man i alle fall ha et godt øye for design for
å lage noe som ser ordentlig bra ut. Men det trenger man ikke med vårt verktøy.
I dag konkurrerer journalistene i stor grad mot Tiktok, Snapchat
og andre visuelle sosiale medier om raskt innhold, skrolling, og genrelt folks oppmerksomhet.
– Ikke bare blir de sakene ofte bedre lest, men de har også
lengre levetid. Det er mange aspekter som taler til fordel for god, lengre og
mer engasjerende visuell journalistikk, og det er vi veldig glade for, selv om vi er litt bias.
Annonse
Brukes av statsmedia
Fjellstad og Skogly har jobbet med utvikling og design i ti
år. De sa opp jobbene sine som Tech Leads i TRY apt for å heller satse på prosjektet,
med mål om å demokratisere og tilgjengeliggjøre digital historiefortelling. Instorier
ble lansert i januar i år. Kort tid etter ble de kontaktet av et større selskap
i Tyskland som ønsket å kjøpe opp gründervirksomheten deres.
– Vi takket nei til et veldig godt tilbud, men de ville
bruke det til netthandel, så det gikk i strid med vår visjon. Men det er da vi
skjønte at vi var inne på noe, sier Skogly.
Duoen er veldig fornøyd med at det italiensk-språklige
sveitsiske allmennkringkasteren RSI har tatt i bruk programmet. Nylig publiserte de sin
første sak laget med Instorier for å markere at det var ett år siden invasjonen av Ukraina. Skogly er fornøyd med resultatet.
– Saken er en kontrast i forhold til deres vanlige artikler.
Med Instorier kunne de lage en helt annen opplevelse for leserne uten at de egentlig
trengte å bruke særlig avanserte funksjoner.