VG har opplevd stor suksess med å dekke værrelaterte nyheter på Tiktok den siste uka. En video spesielt som ble lagt ut mandag, og som viser en buss som sklir inn i en traktor, har for øyeblikket over 1,5 millioner visninger.
Avdelingsleder for sosiale medier og nye formater i VG, Siri Pallesen, er strålende fornøyd med å starte 2025 med så gode tall.
VGs mål med Tiktok-satsningen er å nå de unge, forteller hun. Og det er nettopp det disse små snuttene gjør. Av de 1,5 millioner visningene av rekordinnlegget er 35 prosent i målgruppen 18-24 år og 30 prosent i målgruppen 25-34 år, det viser ferske tall Journalisten har fått innsyn i.
– Nok en gang engasjerer været, dette er en tematikk også unge er opptatt av, sier Pallesen til Journalisten.
– De unge er jo også interessert i været. Snøfallet påvirker skolebusser og skoler, foreldre som er forsinka, fotballtreninger som blir avlyst. VG skal være i miksen til de unge, vi skal være en seriøs nyhetsformidler.
Med over 300.000 følgere er VG Norges største nyhetskonto på Tiktok. Over halvparten av VGs følgere på Tiktok er under 24 år gamle.
– Vi skal være den litt eldre og beleste storesøster i feeden, vi skal holde de unge oppdatert, legger hun til.
Normalt er opp mot 100 prosent av visningene på Tiktok-videoene VG legger ut fra Norge, men tallene fra rekordinnlegget viser at nærmere 34 prosent av visningene nå kommer fra utlandet.
– På denne videoen er det faktisk også over 100.000 visninger fra Sverige, så her er det noen svensker som har kost seg med nordmenn i snøkaos, forteller Pallesen.
Annonse
En god test
Før værkaoset var et faktum, hadde VG allerede bestemt seg for å satse på værjournalistikk på Tiktok. De startet i helgen med to forhåndssaker om stengte skoler og været som var på vei.
– De har nærmer seg en million visninger til sammen de to og. I tillegg har vi hatt en livesending på Tiktok der fire reportere konkurrerte i hvem som var raskest på truger, ski, kollektiv og i bil fra Grønland til Nordpolen i Oslo, forteller Pallesen.
VG har i en lengre periode testet ut livesendinger i høydeformat. Gårsdagens livesendig har vært planlaget i lengre tid og ga en gylden mulighet for VG å teste hvordan bruken av kart og lenker fungerte inn i livesendingen.
– Det er en enormt god test for oss å få opp ulike elementer og være klar til eventuelle andre, mer breaking live-hendelser.