VGTV skylder på rutinesvikt etter at selskapet får en advarsel for brudd på regelverket om merking av produktplassering i blant annet «Spårtsklubben».
Arkivfoto: VGTV
VGTV får ny advarsel fra Medietilsynet
Mener VGTV har brutt regelen om merking av produktplassering i flere program.
– Regelen er laget for å gjøre seerne oppmerksomme på at et produkt er plassert i et redaksjonelt program mot betaling, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, i en pressemelding.
Dette er bakgrunnen for at VGTV for andre gang på forholdsvis kort tid får en advarsel fra Medietilsynet om brudd på produktplassering-regelverket.
I flere av VGTVs episoder av «Spårtsklubben» og «Harm & Hegseth» som Medietilsynet kontrollerte, manglet merkingen av produktplasseringen, eller den var ikke tydelig nok, skriver tilsynet.
I noen av episodene av «Harm & Hegseth» havnet i tillegg produktplasseringsmerket over aldersmerkingen.
Kringkastingsloven sier at produktplassering som hovedregel er forbudt, men tillater likevel produktplassering i noen programmer, som sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer. Da skal seerne på en tydelig måte gjøres oppmerksom på at programmet inneholder produktplassering, både ved programmets begynnelse, slutt og etter et reklameavbrudd.
VGTV opplyser ifølge pressemeldingen at de er enige i Medietilsynets vurdering, og skylder på svikt i gjennomføringen og oppfølgingen av selskapets rutiner Ifølge VGTV er alle rutiner nå gjennomgått og kommunisert enda en gang, og det er utarbeidet en sjekkliste som et ledd i kvalitetssikringen.
Før jul i fjor fikk VGTV en advarsel for brudd på det samme regelverket.
– Av hensyn til seerne er det viktig at reglene om produktplassering følges. Fordi VGTV har brutt en viktig regel om produktplassering i kringkastingsloven på nytt, gir Medietilsynet nå en sanksjon i form av advarsel, sier Sekkelsten.
Medietilsynet kan gi advarsel og gebyr som sanksjon ved brudd på kringkastingsloven.