Viaplay endte med underskudd i fjerde kvartal i 2022.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Viaplay med underskudd på nesten 300 millioner
Til tross for en abonnementsvekst til strømmetjenesten sin, endte Viaplay-konsernet med et driftsunderskudd på 294 millioner svenske kroner i fjerde kvartal.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Strømmetjenesten Viaplay hadde ved utgangen av fjoråret 7,3 millioner abonnementer, en oppgang på 83 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2021, skriver konsernet.
Omsetningen økte også til 4,6 milliarder svenske kroner, opp fra 3,5 milliarder svenske kroner i samme kvartal i 2021. Reklame står for 23 prosent av den totale omsetningen til Viaplay.
At selskapet likevel går i underskudd skyldes den internasjonale satsingen, skriver Kampanje. Viaplay-konsernet brukte 400 millioner svenske kroner på nettopp dette i fjerde kvartal, da strømmetjenesten Viaplay ble lansert i Storbritannia. I år skal Viaplay også lanseres i USA og Canada.
Ifølge Viaplay-sjef Anders Jensen er tapene likevel mindre enn ventet. Han venter et mindre tap i 2023 og at selskapet vil begynne å tjene penger på satsingen i 2024.