I dag haster brukerne gjennom videoinnslagene Dagbladet tilbyr på nett. Målet er å få dem til å bruke lenger tid. Derfor er avtalen med VICE så viktig. Foto: Martin Huseby Jensen
Vil ha lenger seertid
Dagbladet har sikret seg syndikeringsavtale med Vice.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I første omgang er det snakk om visningsrett til ti dokumentarer fra amerikanske Vice. Ifølge programsjef Diana Badi er dette dokumentarer Dagbladet selv har fått velge ut.
- Og så skal de kunne se hva Dagbladet egentlig er for noe, sier hun til Journalisten.
Badi viser til at Dagbladet vil vise fram journalistikken og trafikktallene deres til Vice. Og selv om Vice er store internasjonalt, er de langt fra så store i Norge. Derfor må de i USA vurdere hva Dagbladet kan gjøre for merkevaren deres. Mange har hørt om Vice, sier Badi, men det er langt færre som har sett på filmene deres.
De ti dokumentarene publiseres fram til sommeren, uten å ha noen fast publiseringsdag. I så måte er nettet friere enn tradisjonelt TV. Ifølge Badi er formatet også friere. EEn av fordelene er at det ikke handler om lengden på dokumentaren, men at den lages ut fra innholdet. Hun har vært i kontakt med flere produksjonsselskap om innhold og opplever at mange av dem bundet opp til sendeskjema i tradisjonell forstand.
- Da blir lengden fokus, og terskelen når du står på bussen blir lav for å gå ut av dokumentaren igjen, sier hun.
Brukertilvenning
Men samtidig er det ingen tvil om at det er nettopp lengden som teller når Dagbladet kjøper innhold fra Vice. For mens brukerne er innstilt på å se video når de besøker YouTube eller Netflix, er de i en annen modus når de går på Dagbladets nettsider. Ifølge TNS Gallup brukes det i snitt tre minutter per bruker til å se TV på Dagbladets nettsider, gjennom nettleser. Tilsvarende tall for NRK er 41,8 minutter.
Badi forklarer at dette blant annet skyldes at brorparten av innholdet Dagbladet har publisert er korte nyhetsvideoer. Hun understreker at de også har hatt lengre innslag av underholdningskaliber og featureserier, men at det ikke er synlig i tallene neste måned siden det som skjer den ene måneden forsvinner den neste.
- Det handler om tilvenning av brukerne.
Annonse
Har dype samarbeid
Ivar Berglin er publisher for Vice i Finland, Sverige og Norge. Han sier til Journalisten at det er vanskelig å si hvor vanlig det er med syndikering av innholdet deres. Men det gjøres når de har funnet et medium som føles riktig, og det har de i Vice gjort flere ganger. Blant annet med Svenska Dagbladet.
- Vi vil selvsagt at så mange som mulig skal se dokumentarene våre, hvilket dette vil lede til i Norge. Og så ser vi at syndikeringspartnerne våre trenger innhold av den karakteren vi produserer for å nå yngre målgrupper, eller for å diversifisere videotilbudet deres.
Motsatt vei skjer ikke. Vice syndikerer ikke andre sitt innhold. Det som til gjengjeld gjøres er at Vice produserer stadig flere dokumentarer spesifikt og eksklusivt for sine partnere, som også sendes ut på Vice sine egne kanaler. HBO er tydeligste eksempel på dette, sier Berlin, men også i Danmark jobbes det med samarbeidspartner DR3.
- Det finnes mange måter å få til dype samarbeid av et slikt kaliber. Vi produserer innholdet, siden samordner vi med partneren vår om hvem som sender først eller vi pusher dokumentaren ut samtidig. Det har vist seg å være fruktbart for begge parter, og publikummet ser ut til å sette pris på det.