Aftenposten la om designet sitt på nett og papir 24. og 25. oktober 2011.

Blandet mottakelse for nytt Aftenposten-design

Avisdesign-ekspert mener Aftenpostens papiromlegging er lite innovativ.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne uken har Aftenposten lansert nytt design på nett og papir. På mandag la de om nettsiden til det nye designet, og i går kom papiravisens morgenutgave i ny designdrakt.

Mer debatt

I papirutgaven vil det fra nå av være et fast nyhetsbilde på side to, mens seksjonen «Under streken» vil betrakte nyhetsbildet med et skrått blikk. Aftenposten utvider samtidig debattseksjonen tre dager i uken og innfører en fast spalte for rettelser og beklagelser.

I egen avis begrunnet i går sjefredaktør Hilde Haugsgjerd papiravisens omlegging med at det «visuelle uttrykk og måten den redigeres på er viktig. Designet er avisens ansikt. Det skal speile avisens karakter og kvaliteter.» Hun skriver også at samhandlingen mellom papir og nett skal bli styrket.

– Lite innovativ

Journalisten har tatt en ringerunde for å lodde reaksjonen på endringene. Redaksjonell rådgiver Vilhelm Thilesen i Millimeterpress mener omleggingen av papiravisa er bra gjennomført, men at den er lite innovativ. Han sier det er en svakhet at Aftenposten ikke har gjort større endringer når hele avisa nå har fått et nytt design. Som eksempel trekker han fram at avisa kunne innført nye fortellergrep.

– Det er en svakhet at det er lite nytt som er tilført produktet. Nye elementer, innovasjon og endringer i bildebruk skjer hele tiden. Men det fins andre kriterier å organisere avisen på, som hvordan de forteller en historie, sier Thilesen.

– Redusert nyhetstemperatur

En av endringene han merker seg avisa har gjennomført er at de har flyttet ingressene over titlene på nyhetssakene. Thilesen er usikker på om det er et godt nyhetsgrep.

– Jeg har en følelse av redusert nyhetstemperatur ved første gangs gjennomlesing, sier han.

«Midt-på-treet»

Thilesen sier han har god oversikt over hvordan avisdesignet utvikler seg internasjonalt. Han mener Aftenpostens endringer plasserer seg midt på treet i en internasjonal sammenheng.

– Det gjøres mye forskjellig i verden nå, og mest utvikling skjer i aviser med en mer snever målgruppe enn Aftenposten. Det har vært mange vellykkede omlegginger i Danmark, Tyskland og Spania, sier Thilesen, og trekker særlig fram danske Politiken.

Prioritering på nett

Studieleder Olivier Klaver for interaksjonsdesign ved Norges Kreative Fagskole skryter av de nye fontene og av menylinjen som flytter seg etter hvert som brukeren scroller nedover. På den negative siden mener han den nye nettsiden prioriterer nyhetssakene for dårlig.

– Hvor ligger prioriteringen i hva som er viktig? Jeg syns det er vanskelig å få en god leserytmikk og ville heller gruppert innholdet i tydelige grupper, sier Klaver.

– Tabloide forsterket

Det er ikke Elin Madsen, som i tre år har sittet i webjuryen for den skandinaviske designprisen SNDS Web, enig i. Hennes umiddelbare reaksjon på nettdesignet er at uttrykket har en større nyhetsprofil og at det tabloide er forsterket.

– Jeg liker det. Det er et litt råere tabloiduttrykk enn før. Men tabloid ser jeg på som en objektiv størrelse som går på uttrykket og ikke innholdet, sier Madsen, som nå jobber i NRK Hordaland.

Hun mener også at presentasjonen er mer tydelig og at Aftenposten har en klarere profil som går på tvers av plattformene.

– Layouten er åpen, lys og lett å ta til seg. Aftenposten-merkevaren er også med. De har for eksempel A-en i faktarammen, sier hun.

Powered by Labrador CMS