Sven Egil Omdal. Foto: Birgit Dannenberg
– 18 kroner ødeleggende
Sven Egil Omdal mener betalingsmodellen med kun dagspass og abonnement er skadelig. Ønsker seg spotifyløsning.
–Når vi ser hvor mye lesertrafikk som drives av sosiale medier er en prislegging på 18 kroner for en artikkel ødeleggende. Min kommentar forrige lørdag om Maria-saken ble delt 26.000 ganger i sosiale medier. Hvis den hadde ligget bak bomringen ville den kun hatt en brøkdel av disse delingene, sier kommentator Sven Egil Omdal.
18 kroner er prisen for et dagspass i Stavanger Aftenblads nettutgave. Avisen har ikke åpnet for deling av lukkede artikler i sosiale medier.
Omdals egen spalte ”Fripenn” er bare åpen fordi den også publiseres i Adresseavisen, hvor det ikke kreves betaling.
Mikrobetaling
Det er i dag ikke mulig å kjøpe enkeltartikler i noen av avisene som tar betaling for sine digitale produkter. Alle Media Norge-avisene som har innført brukerbetaling har valgene med dagspass eller abonnement.
–I 15 år har mediehusene delt ut varene gratis. Den strategien har vart merkelig lenge. Selvfølgelig skal journalistikk betales for. Men det nytter ikke å overføre den enkle betalingsløsningen for papir til nett. Utgiverne må tenke gjennom om de vil gi avkall på trafikken i delingsstoffet, eller forsøke et system med abonnement til lesere med adresse langt utenfor det lokale nedslagsfeltet.
Det Omdal ser for seg som en mulig løsning er et mer avansert system for mikrobetaling på nasjonalt plan etter Spotify-modellen.
–Det er ikke urealistisk. Avisene har klart å samarbeide om distribusjon for papir, etter at de så hvor spinnvilt det var med forskjellige avisbud. Jeg kan ikke se noen grunn til at de store konsernene ikke skal kunne samarbeide om utvikling av en felles betalingsplattform.
Omdal sier han vil bli veldig overrasket om ikke Schibsted jobber med en slik felles løsning for i hvert fall alle sine aviser.
Ingen planer om samarbeid
Ansvarlig redaktør Gard Steiro i Bergens Tidende er kjent med Omdals ønske om alternative betalingsmodeller. Han gir imidlertid lite håp for dem som ønsker et snarlig nasjonalt samarbeid.
– Det er ikke en del av vår strategi nå. Vi har en åpning for dagspass på lik linje med aviser i løssalg. Jeg tror det vil utvikle seg flere ulike betalingsmodeller fremover, og jeg vet ikke hvordan det vil se ut om noen år. Men vi har ingen konkrete planer om å utvikle noen fellesløsninger.
Bergens Tidende har for øvrig sine betalte artikler åpne for deling i sosiale medier.
–Vi er helt i oppstarten, og er inne i en læringsfase. Modellen kan bli endret. Vi mener det er viktig å kunne dele og diskutere enkelte artikler. Derfor åpner vi for deling i sosiale medier