– Aftenposten høyt på lista vår

PR-byrå opptatt av å unngå Taxi-Jens-flause.

Published   Updated

Videoen med gutten som fryser på bussbenken tok nettet med storm. Saken er lest langt over én million ganger hos Aftenposten. Torsdag var den delt over 140.000 ganger i sosiale medier, ifølge tall Journalisten har hentet inn fra Storyboard.

Saken resonnerer også utenfor Norges grenser. Blant annet på amerikanske Huffington Post og det kinesiske nyhetsnettstedet NTDTV.

Fornøyd

Det er Henning Sverdrup i PR-byrået Släger Kommunikasjon som står bak ideen til videoen. Han er naturlig nok fornøyd med måten Oslo-avisen har plukket opp saken på.

– Aftenposten stod høyt på lista vår. Du får nesten ikke noe bedre medium til å ta en debatt om evnen til å handle når krisen inntreffer. Jeg syns det er rått hvordan de har klart å bygge det redaksjonelt, sier Sverdrup.

– Hvor mange medier tilbød dere videoen før Aftenposten?

– Vi banket ikke på så mange dører. Vi hadde en som tvilte seg fram til at det ikke var nok substans i filmen, og at det ble for tynt. Det var vi i uenig i.

Kunne redigert

Etter et møte fikk Aftenposten tilgang til videoen, men ikke råmaterialet. Sverdrup sier han var åpen for at Aftenposten kunne redigert i videoen, men at spørsmålet aldri kom på bordet.

– Om de ville redigere, kunne de det. Jeg har jobbet så mye med medier at det vet jeg noen ville vurdert. Det er ikke vår rolle å legge oss opp i redaksjonelle vurderinger, dem respekterer vi. Det viktigste for oss var å starte en diskusjon, skape et engasjement. Med eller uten logo for SOS Barnebyer.

Ikke lureri

Det er bare tre uker siden ideen ble klekket. Byrået satte av tre opptaksdager til prosjektet, men klarte seg med to.

– Det er ingenting som er iscenesatt i videoen, bortsett fra gutten.

– Så det er ikke som med Taxi-Jens at noen har fått betalt for å ta bussen fra nettopp det stoppet, eller lignende?

– Dette er absolutt ikke noe Taxi-Jens. Det var et referansepunkt at det ikke skulle bli sånn. Vi var usikre på hva slags bilder vi ville få, men vi ønsket ingen skuespillere inn der.

Sverdrup sier det var få som ikke tilbød hjelp. Han viser til guttens uttalelse i Aftenposten om at det kun var tre som ikke hjalp.

Byrået har også vært opptatt av å være ryddige overfor dem som var med. Alle har signert skjema om at de kan brukes i videoen.

Reklameplass har de ikke kjøpt. Og det er neppe nødvendig etter den omfattende spredningen videoen har fått.

– Vi er et PR- og kommunikasjonsbyrå, og har ikke noe med betalte flater å gjøre. Det er ingen annonsering knyttet til dette.

– Dette er content marketing?

– Storytelling, vil jeg heller kalle det.

Tilfeldig forbi

Agneta Rinne er en av dem som er med i videoen, og som Aftenposten har intervjuet. Hun sier til Journalisten at hun havnet i situasjonen tilfeldig.

– Jeg kom fra postkontoret og skulle ta bussen da gutten kom løpende og satte seg. Jeg bare gjorde min plikt som medmenneske, sier Rinne.

Hun bekrefter at hun verken er blitt instruert eller betalt. Etter opptaket skrev hun under på at bildene kunne brukes. I forrige uke tok SOS Barnebyer kontakt igjen.

– Det var en som ringte og sa at jeg er en av dem som kom til å være med i den endelige filmen. Han spurte om det var greit å dele navnet mitt dersom journalister var interessert.