Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det kommer fram i Schibsteds rapport for tredje kvartal. Mediekonsernet leverte et kvartal hvor omsetningen endte på 3,557 milliarder kroner, 24 millioner mindre enn ved samme tid i fjor. Driftsoverskuddet var på 504 millioner kroner, en økning på 41 millioner kroner takket være blant annet kostnadskontroll.
Løssalget
I VG økte omsetningen med 8 millioner kroner til 492 millioner, sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Driftsoverskuddet endte noe lavere på 87 millioner. VG holdt likevel driftsmarginen på 18 prosent i perioden. Til og med tredje kvartal har mediehuset et samlet driftsoverskudd 242 millioner kroner. Bare 4 millioner svakere enn ved samme tid i fjor.
Offline er fortsatt største inntektstkilde med god margin, 327 millioner kroner i kvartalet. Mot 165 millioner kroner online.
VG mistet hele 27 prosent av annonseinntektene på papir i 3. kvartal om man sammenligner med samme tid i fjor. Konsernet viser til at fjoråret hadde en særlig positiv utvikling som følge av stortingsvalget.
Betaltjenesten VG+ framholdes som en suksess og har nå 50.000 betalende brukere. Samtidig fortsetter papirfallet. Opplagsvolumet er etter de ni første månedene 17 prosent lavere enn ved samme tid i fjor.
VGs hverdagsopplag var per tredje kvartal på 138.915 aviser. I overkant av 28.000 færre solgte aviser enn ved samme tid i fjor. I første kvartal solgte VG 141.212 aviser på hverdager.
På søndag forteller tallene en lignende historie. Opplaget i tredje kvartal er på 138.774. Ved samme tid i fjor var det på 160.570.
Saken fortsetter under grafikken.
Sett markøren på søylene for å se detaljerte tall. I boksene øverst i den interaktive grafikken kan du velge mellom kvartalsvise driftinntekter og brutto driftsresultat (EBITDA) for de største mediekonsernene det siste året. Ved hjelp av rullegardinmenyen over konsernnavnene kan du isolere tallene for ett eller flere av konsernene.
I regionavisene falt omsetningen med 33 millioner kroner til 785 millioner kroner i tredje kvartal. Driftsmarginen er nå nede i 5 prosent fra 9 prosent ved samme tid i fjor. Og driftsoverskuddet endte på 41 millioner kroner, mot 76 millioner i fjorårets tredje kvartal.
Samlet sett falt annonseinntektene i de fire regionavisene med 14 prosent. Isolert for papir falt annonseomsetningen med hele 18 prosent, mens den på nett økte med 7 prosent.
Som følge av de digitale abonnementsløsningene økte det samlede opplaget med 2 prosent gjennom årets ni første måneder. Noe som førte til økte opplagsinntekter på 7 prosent.
Inntektene i regionavisenes digitale tilbud falt med fem millioner kroner i perioden, sammenlignet med andre kvartal.
Opplagsinntektene økte med ti millioner fra andre kvartal til tredje kvartal. Samtidig er denne inntektsstrømmen 20 millioner kroner svakere enn i årets første kvartal.
Siden første kvartal er annonseinntektene falt med 68 millioner kroner i regionavisene og var i tredje kvartal på 290 millioner kroner.
Aftenposten hadde på hverdager et samlet opplag på 223.727 aviser. Det er i overkant av 3.000 færre enn kvartalet før. På søndager har avisen 218.317 i opplag 2.500 lavere enn i andre kvartal.
Bergens Tidende har et gjennomsnittsopplag på hverdager på 74.136, hvilket er 800 færre aviser enn i andre kvartal.
I Stavanger Aftenblad økte opplaget fra andre til tredje kvartal med 8 aviser til 58.362. Fædrelandsvennen gikk svakt tilbake fra det ene til andre kvartalet, ned 35 aviser til 34.321.77
I Sverige
Leverte Aftonbladet et driftsoverskudd på 61 millioner kroner. Det er 13 millioner svakere enn ved samme tid i fjor. Driftsmarginen var på 12 prosent, ned fra 15 prosent i fjor.
Aftonbladets opplag er falt med 30.000 eksemplarer fra tredje kvartal i fjor til samme periode i år. Opplaget er nå på 151.500 aviser på hverdager.
I Svenska Dagbladet endte driftsoverskuddet med 4 millioner. Det er en forbedring på 18 millioner fra samme tid i fjor. Driftsmarginen endte på 2 prosent, mot en negativ margin på 6 prosent i fjor.
Svenskans opplag er på 144.600 på hverdager. Det er 15.000 færre solgte aviser enn ved samme tid i fjor.
Rubrikk
Finn.no fortsetter å levere. Etter at brukerne kan legge inn annonser på torget gratis, har rubrikkjempen fortsatt vekst. Omsetningen økte med 3 millioner kroner til 353 millioner i tredje kvartal. Driftsoverskuddet gikk noe tilbake til 167 millioner kroner. Det gjorde at rubrikkselskapet fikk en driftsmargin på 47 prosent, mot 50 prosent ved samme tid i fjor.
Øvrig rubrikkvirksomhet i Schibsted økte omsetningen med hele 100 millioner kroner i perioden, til 1,145 milliarder kroner. Driftsoverskudd etter investeringer var på 372 millioner kroner, hvilket er en vekst tilsvarende inntektsveksten.
Best i klassen driftsmargin av Schibsteds store rubrikkportaler fra franske Leboncoin som leverte driftsmargin på 67 prosent i tredje kvartal.