Selfie av iTromsøs Kent Einar Myreng sammen med Nordlys' Helge Nitteberg og Nordlys fotograf Ole Åsheim under mandagens kamp mellom Tromsdalen og Stabæk.
Tromsø-konkurrenter sammen om lokalfotball
Våpenhvile i aviskrigen mellom Nordlys og iTromsø på 2. divisjons-laget Tromsdalens Fotballs hjemmekamper.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Da Tromsdalen (TUIL) sparket i gang sin fjerde hjemmekamp for sesongen mandag, skjedde det med historisk sus i kommentatorbua på tribunen til 2. divisjonslaget. Der satt nemlig én fra Amedia-eide Nordlys og én fra Polaris Media-eide iTromsø sammen og kommenterte kampen.
Rettighetskamp
Nordlys produserte sendingen, men publikum kunne kjøpe seg tilgang til kampen på begge nettavisene. Samarbeidet er så langt planlagt til å gå over totalt seks hjemmekamper.
Historien bak er at iTromsø fra før er det av mediehusene som har samarbeidet tettest med fotball-laget. Denne sesongen inngikk partene direkte avtale om at avisen skulle sende direkte fra hjemmebanen TUIL Arena. Like etter kjøpte Amedia rettighetene til alle 2. divisjonskampene fra selskapet Fotball Media, som eies av Fotballforbundet og Norsk Toppfotball. Kjøpet trumfet den lokale avtalen som var inngått i Tromsø og ga Nordlys tilgang på de samme bildene.
Den samme situasjonen oppstod andre steder, som i Alta og Harstad.
– Lokalaviser hadde inngått avtale der vi satt med eksklusive rettigheter, og det ble det reaksjoner på. Det var nødvendig med en konstruktiv og ydmyk tilnærming til hele prosessen. Vi har ikke lyst på en konflikt der fotballen blir skadelidende, sier redaktør Anders Opdahl i Nordlys til Journalisten.no, fra pappaperm.
– Dere har gitt noe dere egentlig har eksklusivitet på?
Konstituert sjefredaktør Jonny Hansen i iTromsø beskriver også veien til løsningen med Nordlys som god og konstruktiv.
– Vi snakket oss frem til en ordning. Fri nyhetsformidling skal bedrives, og ingen skal utelukkes. Det er ryddig at vi har funnet fram til noe positivt.
Det har pågått en aviskrig i Tromsø i flere år. iTromsø har over fem år fra 2009 til 2013 et samlet underskudd på 18,2 millioner kroner, til tross for mottatt pressestøtte på 45 millioner kroner. Nordlys hadde i samme periode et overskudd på 87,3 millioner kroner. Regnskapstallene for fjoråret er ikke rapportert til Brønnøysundregistrene ennå.
Ingen av de to ansvarlige redaktørene avviser tettere samarbeid i fremtiden.
– Rent prinsipielt tror jeg at norske mediehus blir avhengig av å samarbeide i større grad enn hittil, med trangere økonomiske kår som følge av endringene som skjer i mediemarkedet, sier Hansen.
Avviser sammenslåing
Konkurrenten i Nordlys er også åpen for samarbeid på enkelte redaksjonelle områder.
Jeg er ikke fremmed for samarbeid på redaksjonelle saker
– Jeg er åpen for det der det er klokt. Jeg er heller ikke fremmed for samarbeid på redaksjonelle saker, enten det er snakk om NRK, iTromsø eller Troms Folkeblad. Vi er i samme båt hvor vi alle er utsatt for globale skifter og markedskrefter.
Men at det på sikt åpner for en sammenslåing av de to avisene slik som skjedde i Bodø i 2001, avviser han blankt.
– Nei, nei, nei. Det er en vill klassisk journalistspekulasjon som bare er tøv.
I 2001 slo de daværende mediekonsernene A-pressen, i dag Amedia, og Harstad Tidende-gruppen, i dag en del av Polaris Media, sammen Nordlandsposten og Nordlands Framtid til Avisa Nordland. Amedia eier 62 prosent av Bodø-avisen, Polaris Media har resten. Opdahl mener situasjonen i Tromsø er ulik den i Bodø for 14 år siden, og peker blant annet på at medieøkonomien foreløpig er bedre i Tromsø enn i byen lenger sør, og at de to Tromsø-avisene representerer forskjellige konsepter og størrelser.
Også Hansen avviser blankt sammenslåing.
– Det anser jeg for å være utopisk tanke og bare tull å snakke om, sier Hansen.
– Men aviskrigen i Tromsø er avlyst?
– Ordet krig må være reservert andre ting. Det må være konkurranse i byen.
Lederen i iTromsøs redaksjonsklubb er verken bekymret for konkurransen eller arbeidsplasser som følge av fotballsamarbeidet.
– Det er veldig begrenset både i tid og i hva som dekkes, sier Tom Benjaminsen, som skryter av konkurrenten:
– Nordlys har utvist en stor grad av fleksibilitet. Det er ingen kontrovers i det her.
Benjaminsen vil ikke spekulere på mulige andre områder for samarbeid mellom avisene. Men også han peker til at det kan være fornuftig på enkelte ting. Som et tenkt eksempel ser han for eksempel ikke at samarbeid om brekking av avisene vil vanne ut det redaksjonelle produktet.
– Hva tjener Nordlys på å slippe dere inn i varmen og helt inn i kommentatorbua?
– Det må du spørre Nordlys om. Jeg vil anta de også er interessert i at vi skal begrave stridsøksa litt, og konkurrere på like vilkår. Nordlys har i en periode nå kjørt hardløp på tv-dekning, hvor de har gått inn og forlangt eksklusivitet, blant annet på skolerevyer. Det er et urimelig konkurransefortrinn hvis man velger å skyve konkurrenten ut. Da konkurrerer man ikke lenger. Jeg er glad Nordlys og Anders Opdahl tok til fornuft.