Monica Irén Solberg Susegg opplever Snapchat som en god inngang til Trønder-Avisa for yngre lesere. Minst en sak skal oppfylle samfunnsoppdraget. Foto: Martin Huseby Jensen
Trønder-Avisa får tips fra kidsa gjennom Snapchat
HELL (Journalisten): Men uten å spørre får de heller ingen reaksjoner.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Snapchat-kontoen hadde de egentlig hatt en stund. Men det var først i november at frontredigerer Monica Irén Solberg Susegg begynte å eksperimentere aktivt med den. Kjapt fikk Trønder-Avisa over 1.000 venner på Snapchat. Noen måneder senere er de oppe i 1.600 og ifølge Susegg ser i overkant av 1.100 de daglige mystory-bullene.
De korte sendingene inneholder opp mot åtte nyhetsmeldinger og er i overkant av et minutts lengde. Susegg forklarer at de er særlig bevisste målgruppen og benytter seg flittig av emoticons i oppdateringene. Og så legger de ut dagens oppdatering klokken halv tre. Da er kidsa på vei hjem fra skolen.
– Jeg er opptatt av å dyrke mediets egenart, og vil derfor kun bruke de mulighetene vi har i appen. Derfor blir det lite tekst, en del emoticons og tegninger. I tillegg bruker vi filterne som snap lager, og leker oss mye med funksjonene som allerede er tilgjengelig, og ikke minst de som etter hvert kommer, sier hun i en pause på Hellkonferansen utenfor Trondheim.
Reell nyhetssak
Minst én artikkel skal fylle samfunnsoppdraget. Det er et minimum. Og så har Trønder-Avisa brukt Snap når redaksjonen ikke har hatt fullt fokus. Som den årlige nattcupen i fotball. Denne dekkes, men ikke nødvendigvis omfattende på de tradisjonelle plattformene. Men avisa hadde livesending. Her deltar fotballspillere fra 13 år og opp til seniorer. Da ble Snapchat brukt til å legge ut oppdateringer med resultater. Disse var det mange som så.
Aktiviteten gir også henvendelser og tips fra leserne. Susegg forteller at de med jevne mellomrom vil legge ut Q&As, hvor de vil høre lesernes meninger. Så langt har det vært én slik.
– Der kom tipset fra den 13 år gamle gutten om at skolen han gikk på er mobilfri. Jeg forklarte ham at vi som redaksjon ikke ville mene så mye om det, men heller spørre etter hans mening.
Dette endte i en reell nyhetssak. At artikkelen ble plassert på nyhetsplass og ikke ungdomssidene mener Susegg er viktig. Det viser at redaksjonen tar ungdom på alvor. Og eleven fikk berømmelse fra rektor for å kontakte avisen for å løfte debatten.
Annonse
Må spørre for svar
Men for å få slike svar, må de også spørre. I helgen fikk de både tips óm og kontaktinformasjon til en lastebil som stod på tvers på E6 ved Kvam. En nettsak som er gull for mediehuset.
– Når vi legger ut noe, trigger det respons. Folk tar screenshots og viser de til vennene sine, og vi vokser i antall venner hver dag – til tross for at vi ikke har reklamert mye for oss selv. Jeg tror at selv om vi ikke kan måle direktetrafikk, så genererer det nye lesere til avis og nett.
Det er selvsagt også et spørsmål om økonomi. For direkte inntekter fra Snap får jo ikke Trønder-Avisa. Men Susegg har ikke til hensikt å gi seg ennå. Derfor blir det flere av typen Q&As også i fremtiden.