Steve McCurrys ikoniske portrett av Sharbat Gula fra 1984 er blitt beundret av mange. Nå er fotografen tatt i juks og det bidrar til tvil om hva som er ekte eller ei. Foto: National Geographic

– Hadde hun egentlig grønne øyne, eller er også de endret på?

Etter å ha blitt tatt for bildemanipulering hevder den anerkjente fotografen Steve McCurry at han ikke er fotojournalist.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

31 år er gått siden forsiden med det ikoniske portrettet gikk i trykken og umiddelbart fikk oppmerksomhet verden over. Den da 17 år gamle afghanske kvinnen stirrer mot fotografen med irrgrønne øyne. På andre siden av kamera stod den amerikanske fotografen Steve McCurry, som den siste tiden er blitt tatt for den ene fotomanipulasjonen etter den andre.

Journalisten anbefaler: More Photoshopped Photos Emerge in the Steve McCurry Scandal

Botched Steve McCurry Print Leads to Photoshop Scandal

McCurry er blitt tatt i grov redigering av bildene i Photoshop. Blant annet har han på enkelte bilder fjernet folk eller gjenstander. Han har flyttet på skilt og i ett tilfelle har han strukket et breddebilde til høyde for at de skulle passe til en forside i National Geographics forside i desember 1984.

Steve McCurry. Foto: John Ramspott/Creative Commons

I et intervju med en av sine tidligere oppdragsgivere Time Magazine sier McCurry at han det har vært hans rett å endre på estetikken og komposisjonen i sine bilder.

– Jeg forstår hvor forvirrende det må være for folk som tror jeg fortsatt er fotojournalist, sier han i intervjuet.

I Norge følges opprullingen av McCurrys arbeider som ifølge Time avslører nye tilfeller av bildemanipulasjon på en nesten daglig basis.

Jævlig skuffende

Leder i Pressefotografenes Klubb, Sveinung Uddu Ystad sier til Journalisten at dette er bare er trist.

Sveinung Uddu Ystad.
Foto: Kathrine Geard

– Det er en interessant sak å følge. McCurry har vært et forbilde for mange pressefotografer, men når han skylder på assistentene sine driver han og ror. Det er trist, for slik som dette gjør man ikke, sier Ystad.

Fotoveteran Terje Bringedal møtte McCurry under et seminar i Oslo i begynnelsen av 2000-tallet. Den gang hadde den amerikanske fotografen også utstilling på Stenersen-museet. Det var denne kvelden de klarte å spore opp igjen Sharbat Gula som han hadde fotografert 18 år tidligere.

– At han sier at han ikke lenger er fotojournalist… han var jo det da bildene ble tatt. Det er jævlig skuffende og jeg er overrasket over at en som har vært med så lenge har manipulert bildene sine. Når begynte han med det? Man kan lure på om også coverbildet er manipulert. Hadde hun egentlig grønne øyne, eller er også de endret på?

Kvinnen har faktisk grønn øyne. Spørsmålet er retorisk, for å belyse at det nå stilles spørsmål ved alt av McCurrys arbeider.

Terje Bringedal.
Foto: Martin Huseby Jensen

Skudd for den etiske bauen

Bringedal karakteriserer endringene som PetaPixel har tatt McCurry for som skandaløst. Mange av bildene er blitt solgt som kunst til privatpersoner som nå har forfalskninger hengende på veggene.

– Dette gjør noe med fotografiets troverdighet. Leserne blir holdt for narr når de ikke kan stole på at bildene er ekte. Ett bilde kan lyve mer enn tusen ord, sier han og legger til: – I Norge jukser vi ikke ved å manipulere eller plagiere bilder.

McCurry har vunnet en lang rekke priser, deriblant flere Picture of the Year International og World Press Photo. Han er tilknyttet anerkjente Magnum Photo.

Powered by Labrador CMS