Kostnadskuttene i 2014 bidro til resultatløft i 2015, til tross for inntektssvikt. Foto: Martin Huseby Jensen
Millionsvikt i Drammens Tidende
Inntektene falt med nesten 13 millioner i fjor. Men overskuddet er på over 26 millioner kroner og sendes rett til konsernet.
Drammens Tidende (DT) har de senere årene opplevd sterkere konkurranse om oppmerksomhet og annonsekroner i sitt nedslagsfelt fra lokale, som nasjonale og internasjonale aktører. Disse, samt et stadig fallende annonsemarked, påvirker inntektene i storavisen.
Konstituert administrerende direktør Ole Petter Lilleengen i Drammens Tidende konstaterer at markedet har vært utfordrende de siste årene. Særlig på papir. Ikke særlig ulikt situasjonen i resten av bransjen.
Ved første øyekast på regnskapene for fjoråret ser det dramatisk ut med et inntektsfall på 67 millioner kroner, men Lilleengen sier at det ikke er så ille. Årsaken til det store fallet fra det ene året til det andre er at Laagendalsposten, som tidligere var med i DTs regnskap, er skilt ut til en egen juridisk enhet.
Selv uten lokalavisen i Kongsberg omsatte Drammens Tidende for i overkant av 193 millioner kroner i fjor. Det er ifølge direktøren en inntektssvikt på 12,7 millioner fra 2014 til 2015. 8,9 av disse millionene skyldes bortfall av annonseinntekter.
Pengene sendes til Akersgata
Drammens Tidende leverer uten Laagendalsposten i regnskapene en sterkere bunnlinje enn året før. Dette skyldes at DT som resten av mediehusene i Amedia kuttet kostnadene kraftig i 2014, og at kostnadene ved disse omstillingene ble tatt i 2014. Resultatet ble synlig i 2015.
Driftsoverskuddet var på 35,6 millioner og resultat etter skatt på 26,6 millioner kroner. Brorparten av de siste millionene er sendt til Amedias hovedkontor i Akersgata i Oslo.
– Det er ikke så mye igjen å investere i for mediehuset. Ikke har vi eget trykkeri og utviklingsarbeidet skjer sentralt. Det viktigste er budsjettrammer som gir oss rom for videre utvikling av avisen. Det er også av skattemessige hensyn at vi sender overskuddet til konsernet, forklarer Lilleengen.
Han forteller at utviklingen i brukerinntekter oppleves som positive. Veksten digitalt karakteriseres som god. Ifølge direktøren har DT flere betalende abonnenter enn ved samme tidsrom i fjor. Mens de vokser kraftig blant heldigitale abonnenter, er nedgangen i kunder som holder komplettløsningen lavere enn det var i fjor.
For å møte annonsenedgangen arbeider Drammens Tidende med å ta en mer aktiv rådgiverrolle opp mot annonsørene. Og jobbe mer fokusert opp mot målgruppeannonsering.
– Vi har fordelen av en nærhet Facebook og Google ikke har. Vi vil jobbe tettere med annonsekundene og sørge for at de, og vi, får en enda bedre kompetanse.