Medieomtalen av Panama Papers-lekkasjen har vært massiv.

DNBs omdømme falt etter graveprosjektet Panama Papers

Medietrykket rundt Panama Papers har gitt DNB et omdømmefall, ifølge årets omdømmemåling fra Ipsos.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I omdømmemålingen faller DNB fra 44. plass til 60. plass. Målingen er tatt opp i april, like etter Panama Papers-saken

Konserndirektør for kommunikasjon i DNB Thomas Midteide reagerer slik på målingen. 

– Vi opplever ikke et generelt omdømmeproblem, men at fallet skyldes en enkelt sak. Det enorme medietrykket rundt Panama Papers siden mars har åpenbart gitt oss et omdømmefall. Langt viktigere enn omdømmemålingen er imidlertid at kundene har tillit til oss og tjenestene vi leverer. Vi vokser både i utlånsvolum og i markedsandel på boliglån, og blir valgt som bank i hard konkurranse med andre flinke aktører.

Undersøkelsen viser ellers at NSB klatrer fra 38. plass til 18. plass. Bare Telia Sonera har en større positiv endring. Norwegians omdømme er også i bedring. De klatrer til tiendeplass, men ligger likevel bak SAS som er på sjetteplass. 

På bunnen ligger Cermaq og Circle K. NRK, Tine og Vinmonopolet ligger på topp i målingen, ifølge Aftenposten.

Aftenposten på topp av avisene

NRK topper listen over mediebedriftene. Åtte av ti spurte har et meget godt eller ganske godt inntrykk av NRK, og dette er en liten økning fra i fjor.

Hovedkonkurrenten TV2, ligger på en femteplass, mens TV Norge havner på en 23. plass. 

Av avisene er det Aftenposten som gjør det best. Avisen har rykket opp til en 9. plass på totalrangeringen. Syv av ti svarer at de har meget godt eller ganske godt inntrykk av avisen.

VG havner på en 36. plass, mens Dagbladet ligger på en 41. plass, skriver Aftenposten.

Powered by Labrador CMS