Trude Furuly og Anne Sofie Bergvall. Foto: Angelica Hagen
Trude Furuly og Anne Sofie Bergvall. Foto: Angelica Hagen

NJ-student mener bransjen må samarbeide tettere med utdanningene

BERGEN (Journalisten): – Utdanningene må ha en tydeligere identitet og i større grad lære bort samfunnsoppdraget.

Published   Updated

Leder Trude Furuly i NJ-student mener utdanningene må være så like virkeligheten som mulig. En journalistutdannelse må i større grad være praksisrettet og lære studentene en grunnleggende samfunnsforståelse.

Hun mener det er tydelig at det er dårlig kommunikasjon mellom bransje og utdanning i dagens modell.

– Bransjen må gi klarere retningslinjer på hva de vil ha. Når noen redaktører sier at de heller ville ansatt en økonom enn en journalist, er det problematisk, sier hun. 

Furuly forstår at det er begrensninger for hva en utdanning kan inneholde, spesielt i dagens bransje der du gjerne skal være en slags alt-mulig-mann. 

– Det er mange studenter som kaller journalistutdannelsen et «Mikke Mus-studium», og mener det bare er tull. Det er viktig at det vi lærer er relevant, sier hun.

Hun mener at noe av det viktigste utdanningene må lære studentene er presseetikken, spesielt nå som bransjen er presset og vi i større grad vil bevege journalistikken inn i gråsoner.

– Ikke god nok 

Furuly får støtte fra student Anne Sofie Bergvall, som også sitter i styret i NJ-student klubb Bergen. Selv har hun tatt en utdannelse ved Universitetet i Bergen, hun mener ikke er god nok.

Denne utdannelsen skal endres nå som Universitetet flytter inn i Media City Bergen. Dette mener Bergvall er positivt. Hvordan den nye utdanningsmodellen blir er ikke foreløpig kjent.

– Utdanningene må ha en tydeligere identitet. Vi må lære om samfunnsansvaret og presseetikken tidlig i utdannelsen. Vi må gå dypere inn i hva som skiller oss fra bloggere og andre skribenter, sier hun.

Både Bergvall og Furuly er enige i at det er vanskelig for utdanningsinstitusjonene å følge en bransje som selv ikke vet hvor den er om fem år, men mener likevel at det må legges opp til at det studentene lærer er så likt arbeidslivet som overhode mulig.  

I tillegg er det stor variasjon mellom de forskjellige utdanningene i Norge. Også her etterlyses et tettere samarbeid. 

Heftig debatt 

Det utviklet seg til en relativt heftig debatt under Hauststormen lørdag da studentene skulle debattere utdanningene med sine respektive skoler, høgskolen i Volda og Universitetet i Bergen. 

Leder for utdanningen i Bergen, Astrid Gynnild sa under debatten at Universitetet har jobbet fram tydelige samarbeidsavtaler med ulike andre samfunnsfag på fakultetet, slik at man kan fordype seg i noen fag, som studentene etterlyste.

– Forholdene ligger godt til rette for de som ønsker det, uttalte hun. I tillegg forbereder Universitetet studentene på at de ikke nødvendigvis får fast jobb når de er ferdig utdannet og lærer dem om gründervirksomhet. Dette ser NJ-student på som veldig positivt.

Likevel stiller de spørsmålstegn ved hvorvidt en journalistutdannelse som krever mye praksis egner seg på universitetet.