Morten Øverbye mener at hvis mediene skal ha en rolle må det være å bygge en arena for fakta.

Morten Øverbye mener norske redaktører bør bekymre seg over at Facebooks kjerne er å servere deg det du liker

– Journalistikk har aldri vært en popularitetskonkurranse, sier Morten Øverbye.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter at Facebook sparket alle redaktørene, og lot algoritmen styre saksutvelgelsen alene har falske nyheter blitt promotert bredt, fordi de har bidratt til engasjement på nettstedet.

Under den amerikanske valgkampanjen opprettet flere makedonske tenåringer falske nyhetssider om Hillary Clinton. Disse sakene ble delt mot Trump-supportere som igjen delte de videre fordi de skapte engasjement, ifølge Buzzfeed

Det er ikke til å legge skjul på at Facebooks algoritmer promoterer innhold som får mange likes, kommentarer og delinger. Det du liker, kommenterer og klikker på får du mer av - derfor kan nyhetsfeeden variere stort fra person til person. Dette har Wall Street Journal laget et eksempel på

Skjermdump Wall Street Journal. 

Les også: Mark Zuckerberg avviser at Facebook hjalp Trump til makten gjennom spredning av falske nyheter

Ingen popularitetskonkurranse

Tidligere nyhetsredaktør i Dagbladet, Morten Øverbye, viser til det kjente utsagnet «Journalistikk er å trykke noe andre ikke ønsker trykket. Alt annet er PR».

– Etter den definisjonen vil jeg si at Facebook er det motsatte av journalistikk, sier Øverbye. 

Han mener sensurdebatten er viktig i seg selv, men mener norske redaktører bør bekymre seg mer om at Facebooks kjerne er å servere deg det du liker.

– Det er tradisjonelt sett medienes rolle å komme med dårlige nyheter. Journalistikk har aldri vært en popularitetskonkurranse. Redaktørene bør derfor være mindre opptatt av likerklikk på Facebook, og mer opptatt av å skille sant fra usant, viktig fra mindre viktig.

Arena for fakta

– Hvis mediene skal ha en rolle må det være å bygge en arena for fakta. En felles oppfatning av hva som er objektivt sant. Så kan vi diskutere politikken derfra, istedet for å diskutere om problemet eksisterer.

Ifølge Mark Zuckerberg har Facebook i sine undersøkelser merket seg at folk ikke er så oppmerksomme på informasjon som går imot deres egne meninger.

– Tanken på at oppdiktede nyheter på Facebook, som er en svært liten del av innholdet der, skulle på noen måte ha påvirket valget, tror jeg er en ganske sprø idé, sa gründeren på en teknologikonferanse i California ifølge NTB

Facebook-grunnleggeren innrømmer at mye kunne vært bedre og sier at innsatsen for å bli bedre pågår, men han mener det er villedende å legge skylden på Facebook.

Powered by Labrador CMS