Stian Rekdal sitt bilde fra Meteora i Hellas lå på forsiden til Bing 15. september 2016. Foto: Skjermdump

870 millioner visninger på Bing.com, ga svensk fotograf 195 kroner. Nordmann fikk langt mer

For bilder på søkemotoren Bing betaler Microsoft fra 195 kroner og oppover. Les hva seks skandinaviske fotografer fikk da Microsoft kjøpte bildene deres.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tenk deg at du er fotograf som har tatt et fantastisk naturbilde. Du blir kontaktet av Microsoft, som vil kjøpe bildet ditt for å bruke det på på Bing.com. Søkemotoren er Googles største konkurrent med 870 millioner søk daglig. Microsoft er et av verdens mektigste firmaer, i fjor hadde de driftskostnader på over 200 milliarder kroner. Når et bilde ligger på Bing, kan hvem som helst laste det ned og dele det på sosiale medier.

Hvilken pris ville du forlange av Microsoft for bildet ditt?

Dette er et tenkt scenario. Microsoft kontakter nemlig aldri fotografer direkte. De kjøper bilder gjennom fotobyråer som 500px, 123RF, Plainpicture, Nimia, Getty Images og Alamy. Det er en handel, hvor fotografens utbytte varierer ekstremt.

Journalisten i Norge, Sverige og Danmark har intervjuet seks fotografer bosatt i Skandinavia som har solgt bilder til Bing. Ofte har de ikke visst om det selv. De tjente mellom 195 og 6.350 norske kroner for et bilde, som når ut til flere mennesker i hele verden enn noe som helst eksisterende internasjonalt magasin.

Svensk fotograf fikk 190 kroner fra Microsoft

En tidlig morgen på øyen Lidingö utenfor Stockholm sniker svenske Eddie Granlund seg innpå reveunger som leker. Et av bildene han tar blir senere solgt til Bing. Det får han 195 kroner for. Granlund forteller at prisene på enkelt-bildesalg gjennom byrå har falt så kraftig at det ikke er mulig å leve av det.
 

«Bildet er tatt en tidlig morgen på Lidingö der jeg visste at det var valper. Vi smøg oss frem, og etter en stund ble noen av dem nysgjerrige på oss, og da lykkes jeg å få dette bildet». Foto: Eddie Granlund


– Hvis man vil leve av fotografiet, må man ha flere ben å stå på. Som forelesninger, utstillinger, bokproduksjon og andre oppdrag, mener Granlund.

Den svenske deltidsfrilanseren Inge Johannesson har tjent i underkant av 1.000 kroner på et bilde av en rusten bro i Seattle. Han tjener mellom 50 og 6.740 kroner for redaksjonelle bilder, alt ettersom hvor unikt bildet er og hvor det trykkes.

– Jeg selger hundrevis av bilder i året, og det er vanskelig å si om prisen på akkurat dette bildet til Bing var rimelig. Når man tenker på at det ligger ute én dag - og selv om det er tilgjengelig i etterkant - så er det kanskje i orden, sier Johannesson.

– Bilder er viktig for merkevaren Microsoft

Det gikk ikke stort bedre for den danske fotografen Hans Kruse. Han tjente 285 kroner da Microsoft kjøpte bildet hans fra Pyrineene via fotobyrået 500px for å bruke det på Bing. Han innrømmer at prisen er lav, men Kruse synes ikke Microsoft har ikke gjort noe galt. Honoraret speiler bare prisutviklingen innenfor foto i dag.

Men sånn er det. Hvis man ikke erkjenner det, lever man i fortiden



– Synes jeg det er OK at man får så lite betalt? Nei, det synes jeg ikke, sier Kruse. – Men sånn er det. Hvis man ikke erkjenner det, lever man i fortiden. Jeg ser ikke på Microsoft som en synder.

Den engelske fotografen Alastair Philip Wiper er bosatt i København og hadde et bilde på Bings forside i mai i fjor. Bildet er kjøpt via byrået Science Photo Library, og han tjente 956 kroner på salget.

Wiper synes 956 kroner er «veldig, veldig lavt». Spesielt med tanke på hva Bing får igjen for eksponeringen.

– Bilder er viktig for Microsoft, fordi det er en del av deres markedsføring og innhold, forklarer han.

Kampen om nettet er tapt

Den norske fotografen Morten Ross har solgt et bilde til Bing. Han reiste i Amazonas i det sørøstlige Peru, og nærmet seg de eksotiske hoatzin-fuglene på en lydløs flåte for å komme tett på uten å skremme dem vekk. For bildet fikk han 954 kroner etter at 500px hadde tatt sine 50%. Det er 870 millioner daglige søk på Bing, og mange av brukerne kommer inn via forsiden. Her fylte Morten Ross’ bilde forsiden 27. Februar i år.
 


Ross synes prisen er grei. For to år siden ble han rammet av kreft, og bruker han den energien han har på å fotografere, ikke på å forfølge bildene på nettet eller kjempe for høyere honorarer.

– Mitt fokus er ikke å selge, men å fortelle historier og dele opplevelser fra naturen, både bilde og tekst, sier Ross.


Han laster opp historiene på Google Pluss, hvor han har stor glede av å kommunisere med sine rundt 150 000 følgere fra hele verden. De kan enkelt bruke google translate for å forstå det han skriver. Der blir bildene hans også promotert, og kan ha millioner av visninger i løpet av et døgn.

Bildenes videre liv ute på den store weben, bryr Ross seg lite om.

– Vi må bare innse at å kontrollere bilder på internett er en tapt kamp. Det er alltid mulig å ta en screenshot eller laste ned og dele videre. Da må man heller vurdere på forhånd om et bilde hører hjemme på en gallerivegg eller i en bok i stedet for på internett, mener han.

«Bildet viser to hoatzin-fugler i Amazonas i Peru. Jeg tror bildet er så populært fordi fuglene er svært eksotiske, og de har reist hodefjærene så man får assosiasjoner til Mohawk-indianere. Bakgrunnen er ren og komposisjonen tydelig». Foto: Morten Ross


Han synes likevel det er frustrerende at 500px ikke oppgir hvem som er kunden ved et bildesalg. Ross’ bilde på Bing er dessuten speilvendt og kraftig photoshoppet, ganske ulik versjonen han selv lastet opp.

Skjermdump av Bing sin versjon av bildet til Morten Ross. Foto: Skjermdump

Fikk 6350 kroner

For den norske frilansfotografen Stian Rekdal var handelen mer lukrativ. Tre ganger har han hatt bilder på Bing. Han tjente mellom 1.265 kr og 6.350 kr på salget til Bing via sitt byrå Nimia. Dermed er han den skandinaviske fotografen som har tjent mest.

For det meste lager Rekdal timelapse, som han selger til blant annet reklamekampanjer, turoperatører og eiendomsutviklere. Det var også bilder fra timelapse som var på Bing. Fotografen, som er bosatt i Athen, har følgende råd til andre som legger ut stockbilder på byråer:

– Du må sjekke hva du sitter igjen med ved et salg. Det gjelder å finne et byrå som gir deg en sum du kan være fornøyd med, selv om det kanskje innebærer at du får færre salg, sier han. Fotografen forteller at da han tidligere solgte bilder via Shutterstock, kunne han få så lite som 25 cent for et bilde.

– Det er jo det samme som å gi bort bildene dine, mener Rekdal. Han forteller at Nimia beregner salgspris per bilde ut fra en rekke parameter, blant annet hvor mange potensielle visninger arbeidet vil ha.

 

Anonymt kjøp

Bildet er tatt i Meteora, et område i Hellas som står på UNESCOS verdensarvliste på grunn av de seks gresk ortodokse klostrene som er bygget på toppen av sandsteinsklippene i Thessalia. Foto: Stian Rekdal

Microsoft kontakter aldri fotografer personlig for å avtale et kjøp, de går gjennom fotobyråene. Dermed er det umulig for fotografene å forhandle pris - i det hele tatt er det ikke mulig for dem å vite hvem som kjøper bildene deres. Byråene opplyser kun hvilket land kunden kommer fra. Alastair Philip Wiper i København sier at han ville krevd mer, dersom Bing hadde henvendt seg direkte til ham.

– Hvis de hadde tilbudt meg 500 kroner, ville jeg takket nei. Hvis de hadde sagt 2.000 - 3.000 kr, ville jeg prøvd å heve prisen med et par tusen, forklarer han.

I går skrev Journalisten om fotografer som har solgt bilder til Windows 10 for en slikk og ingenting. Windows 10 er installert på 400 millioner datamaskiner over hele verden, og når skjermen går i dvalemodus dukker det automatisk opp et bilde. For et slikt bilde fikk fotografene mellom 60 og 1.500 kroner. I tillegg er bildet nesten aldri kreditert, slik at det er vanskelig for fotografen å få noe igjen for publisiteten i form av nye kunder.

Fotobyrå: Prisen er OK

Vi har spurt presseavdelingen hos bildebyråene Getty Images, 123RF, Shutterstock, 500px og Alamy hva en fotograf tjener på å eksponeres for millioner av mennesker gjennom salg til Microsoft

Svaret fra 123RF er: «Det er faktisk ikke mulig å svare på».

Shutterstock har sendt en link til deres hjemmeside: https://www.shutterstock.com/contributorsupport/articles/kbat02/000006640. De har ikke svart på oppfølgingsspørsmål.

Paul Friesen er partner-direktør i 500px. I et epostsvar skriver han at de aldri diskuterer fotografers honorar, og han ikke er enig i at fotografen burde ha mer betalt.

– Ikke nødvendigvis. De fleste fotografer selger bildene sine med en royalty-free lisens, noe som betyr at de tillater kjøperen å bruke bildet slik de ønsker. I spesielle tilfeller forhandler vi høyere honorar for våre fotografer, 500px for eksempel sikret bildelisenser for flere tusen dollar per bilde, skriver Friesen i en epost.

Journalisten stilte følgende oppfølgingsspørsmål på epost:

– Ville det ikke vært bedre for fotografene hos 500px å se hvem som kjøper bildene? På den måten kan de selv ha oversikt over hvordan kundene bruker stockbildene deres?

– Absolutt ikke. Mange av våre kunder verdsetter anonymitet, spesielt når de kjøper bilder til eksklusive kampanjer. Det er ikke vårt ansvar å avsløre hvem som kjøper bildene hvis ikke kunden selv ber oss om å gjøre det, skriver Paul Friesen i 500px.

Trodde fotografer ble rike

Morten Ross har liten tro på boikott av Microsoft for egen del.

det betyr lite i den store sammenhengen hvis jeg takker nei til å ha et bilde på Bing

– Bing er en gratis tjeneste. Selvfølgelig tjener Microsoft masse penger. Men det betyr lite i den store sammenhengen hvis jeg takker nei til å ha et bilde på Bing, mener han.

Alastair Philip Wipers i København trodde at fotografer som solgte bilder til Windows 10 tjente massevis av penger.

– Men det gjør de åpenbart ikke, sier han. Han mener at prisen burde stå i forhold til den enorme verdien bilder har på Windows 10.

– Hvis ett av bildene mine skulle brukes på den måten, ville jeg krevd en pris som tilsvarer en verdensomspennende reklamekampanje, det vil si 120.000 kroner, forklarer Wipers.

Microsofts internasjonale pressekontor har ikke ønsket å svare på Journalistens spørsmål om betaling for bruk av bildene.

Powered by Labrador CMS