Sjefredaktør Gard Steiro i VG i samtale med Geir Arne Kippernes på desken i redaksjonen. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen

VG øker inntektene og tjente 87 millioner kroner i andre kvartal

Også Schibsteds norske abonnementsaviser styrker resultatet til tross for inntektsnedgang.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det skriver Schibsted i sine rapporter av regnskapstallene for andre kvartal i år.

49 prosent av inntektene digitalt

VG opplever innteksvekst i månedene april til juni - fra 422 millioner kroner i fjorårets andrekvartal til 439 millioner kroner i år. Mediehuset ser en vekst på 32 prosent i digitale annonser. De digitale inntektene står nå for 49,2 prosent av alle VGs inntekter. For ett år siden var det tallet 38,6 prosent.

Driftsresultatet øker fra 64 til 87 millioner kroner, og leverer dermed en solid driftsmargin på 20 prosent mot 15 prosent for ett år siden. Driftskostnadene ble redusert med to prosent i kvartalet.

Schibsted rapporterer om 33 prosent vekst i digitale abonnenter målt år mot år. VG+ har nå 113.000 digitale abonnenter.

VGs opplagsfall på hverdager bremset kraftig opp i kvartalet og endte på 83.238 eksemplarer mot 83.351 i første kvartal. Det er likevel ned kraftig fra 101.015 i andre kvartal i fjor.

Også søndagsutgaven mistet kun rundt 400 eksemplarer i opplag fra første til andre kvartal. VG søndag har nå et opplag på 72.935 eksemplarer mot 73.300 i forrige kvartal og 87.003 for ett år siden.

I analytikerpresentasjonen fremhever Schibsted også journalistiske, som at Stavanger Aftenblads Glassjenta fikk Den store journalistprisen.

Inntektsfall for abonnementshus

Når det gjelder Schibsteds norske abonnementshus faller inntektene med 14 prosent. Likevel leverer avisene et sterkere driftsresultat enn for ett år siden: 68 millioner i årets andre kvartal, opp fra 56 millioner kroner i fjor. 

Schibsted rapporterer at printinntektene falt med 18 prosent, mens digitale inntekter falt med 3 prosent.

Abonnementsinntektene vokste med 3 prosent sammenlignet med fjoråret, og antallet digitale abonnenter for Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen er nå 128.000.

I abonnementsavisene står de digitale inntektene for - sammenlignet med VG langt magrere - 24,4 prosent av de totale inntektene.

Også her rapporterer avisene en kraftig oppbremsing av opplagsfallet: Aftenposten har for eksempel 221.509 eksemplarer mot 221.646 i første kvartal og 209.248 for ett år siden. Bergens Tidende rapporterer et opplag på 70.238 eksemplarer - opp fra 70.233 i første kvartal og 68.635 i fjor.

Venter at marginene skal falle igjen

Til tross for at driftsmarginene i både VG og abonnementshusene i andre kvartal var bedre enn de har vært den siste tiden, venter ikke eieren Schibsted at nivået skal holde seg.

– Hvis dagens trend i annonsemarkedet fortsetter, vil ytterligere marginkontraksjon trolig skje i løpet av de kommende 12 månedene, skriver Schibsted i rapporten.

Konsernet vil fortsette fokusere på digital produktutvikling og kostnadskontroll.

Schibsted fremhever i presentasjonen for alle mediehusenes digitale utvikling og kostnadskontroll. Driftsmarginen i de skandinaviske mediehusene samlet har økt med ett prosentpoeng det siste året, til 10 prosent.

Som konsern leverer Schibsted et driftsresultat på 694 millioner kroner av en omsetning på 4,3 milliarder. Det er en styrking fra driftsresultatet på 637 millioner i fjorårets andrekvartal av en omsetning på 4,1 milliarder kroner.

Saken oppdateres.

Powered by Labrador CMS