Telekomjournalistene Håvard Fossen fra Inside Telecom og Gisle Orlund fra Computerworld i Telias lilla lys i kinosalen på Odeon i Nydalen. Foto: Glenn Slydal Johansen

5G kan åpne for VR- og taktil-journalistikk

– Overføringskapasiteten gjør det mulig, sier bransjejournalist.

Publisert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag var telekomjournalister invitert til Nydalen av Telia i anledning åpningen av et prøve-5G-nett på kinoen Odeon. Teleselskapet lover at prøvenettet skal være åpent i hvert fall gjennom 2019.

Journalisten tok også turen for å høre hva journalister som er tettest på 5G tenker om hvilke muligheter teknologien åpner for mediebransjen.

Taktiljournalistikk

Journalist Håvard Fossen i Inside Telecom sier at 5G helt klart åpner nye dører for egen bransje. Først og fremst for større hastigheter og lavere kostnader knyttet til sending av store filer.

– Det kommer alle som jobber med å formidle noe der og da til nytte, sier Fossen. Men han skynder seg å legge til at det avhenger av hvor godt nettet blir utbygd.

Mer revolusjonerende ser han for seg at 5G kan bringe 3D og virtuell virkelighet (VR) ut til folket. 5G-nettet åpner for at du kan sitte med VR-brillene hjemme i stua og følge en fotballkamp som om du skulle vært tilstede på stadion.

– Det er mye man kan se for seg. Interiørmagasiner som Bonytt vil kanskje vise leserne hvordan en flate føles å ta på.

Han og bransjekollega Gisle Orlund i Computerworld er imidlertid enig om at tanken er litt mer drømmende enn umiddelbart realistisk. Men muligheten til å utvikle noe sånt, åpnes.

– Overføringskapasiteten i 5G gjør det mulig. Det har det ikke vært hittil, sier Fossen.

Han understreker at det selvsagt også krever mye annen teknologisk utvikling å kunne levere taktil journalistikk på denne måten.

Offentlige sensorer

Litt mer ned på jorden, sier også Orlund at det først og fremst er høyere hastighet og kvalitet på direkteoverføringer 5G vil åpne for.

Han mener også at flygning med droner kan gjøres mer effektivt. Her ligger begrensningen snarere i at det etterhvert blir mange ulike aktører, som kraftselskaper, nødetater og samferdselselskaper, som ønsker å bruke luftrommet - sammen med mediebransjen.

Den største revolusjonen Orlund ser for seg, er utviklingen av «tingenes internett».

– Det er noe som kan tas i bruk på for eksempel oppdrettsanlegg, sier Orlund.

Under Telias lansering onsdag, ble entreprenørselskapet AF Gruppen trukket fram som et eksempel som kan ta i bruk sensorer og 5G for eksempel til logistikk.

Orlund syns det er vanskeligere å se mulighetene for mediebransjen. Men en tanke er at mediene kan få tilgang til sensorer fra det offentlige, for eksempel i veinettet som måler trafikken.

– Men det avhenger at man får tilgang til dataene.

LES OGSÅ: Dette kan neste generasjons mobilnett bety for journalistikken

Powered by Labrador CMS