Musikkbransjen ønsker å hedre god journalistikk om seg selv, og lager en egen pris for musikkjournalistikk. Her fra Øyafestivalen i 2019.

Ny pris skal hedre god musikkjournalistikk

Musikkbransjen håper prisen kan bidra til mer journalistikk på feltet.

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For første gang får musikkjournalistikken sin egen pris.

Musikkbransjen vil framheve god musikkjournalistikk, og går inn for å løfte fram de journalistiske stemmene som tar musikk på alvor, og som bidrar til å løfte frem norsk musikk i offentligheten.

Det melder Musikkindustriens Næringsråd (MIR) i ei pressemelding. De er et nettverk som samler plateselskap, låtskrivere, artister og andre organisasjoner som har som mål å styrke den norske musikkindustrien.

– Synd det blir nedprioritert

– Det høres positivt ut, og bra om den kan fremme god musikkjournalistikk, sier Aurora Henni Krogh til Journalisten.

Hun er frilansskribent for blant annet Subjekt og 730.no, hvor hun skriver om kultur, og både omtaler og anmelder norsk og internasjonal musikk.

Aurora Henni Krogh.

– Jeg tenker det er synd at veldig mange medier nedprioriterer journalistikk på kulturfeltet. Kultur representerer samfunnet vi lever i og bør fremmes på lik linje med for eksempel sport eller andre ting, sier Krogh.

Hun håper også prisen kan føre til at folk som vanligvis ikke ville oppsøkt musikkjournalistikk kan bli mer interessert.

Direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway, ønsker at musikkbransjen og utøverne anerkjennes for de verdiene de står for og verdiene de skaper, sier hun ifølge pressemeldinga.

– Det trengs journalistikk på alt som betyr noe i verden. Og musikk gjør definitivt det. Vi trenger flere historier fra og om norsk musikkliv, om talentene, om bransjen, den globale konteksten og de utfordringene og de mulighetene vi står ovenfor, sier hun.

– Må for faen skrive om det

Musikkjournalist- og anmelder Egon Holstad i iTromsøs musikkmagasin Feedback, har et heller lunkent forhold til slike priser, forteller han, fordi det finnes så mange mediepriser allerede. Han etterlyser heller mer musikkjournalistikk. Den mener han er betydelig svekket målt opp mot for få år siden.

– Når det er trange tider, og det skal skjæres ned, gir man sluttpakker til de eldste og mest erfarne, samtidig som kulturen kuttes. Det er trist, skriver han i en e-post til Journalisten, mens han er i innspurten til en deadline, der han anmelder to plater og én konsert.

– Nå er det heldigvis fortsatt noen som holder fanen hevet, som Klassekampen, Dagsavisen, DN, oss her oppe i «isødet» og noen til, nevner Holstad.

– Det har aldri blitt konsumert mer musikk enn nå. Da må vi for faen skrive om den også, understreker han.

Deles ut på by:Larm

Lokalavisa iTromsø har klart å bygge opp ei av landets største satsinger på musikkjournalistikk med Feedback, som når ut til lesere hele landet. Holstad har tidligere sagt til Journalisten at han synes det er en selvfølge å bruke ressurser på det.

– Hva tror du det kan bety for musikkjournalister som får en slik oppmerksomhet?

– Jeg er personlig mer opptatt av rammene som ligger til grunn for fremtidig musikkjournalistikk, enn skrytebevis på at man har gjort noe bra før i tiden. Hvis det derimot er snakk om fete pengepremier, med så høye summer at jeg kan kjøpe meg et dritdyrt musikkanlegg på hytta, skal jeg ikke være kjip og uhøflig og lage scener. Da skal jeg rett og slett ta imot, sier Holstad.

I juryen sitter radioprogramleder i NRK og tidligere musikkskribent Sandeep Singh, nyhetsredaktør Veslemøy Østrem i Vårt Land, reporter og kritiker Tali Da Silva i svenske SVT, og pressesjef Erik Egenes i by:Larm.

Jurymedlem Sandeep Singh mener dette er en pris som trengs mer enn noensinne.

– Det er på høy tid å rose skribentene og ildsjelene som standhaftig holder formen relevant, og å anerkjenne engasjementet som egenhendig hindrer profetiene om musikkjournalistikkens død fra å oppfylles, sier han, ifølge pressemeldinga.

Den første utdelinga av prisen skjer på musikkfestivalen by:Larm i februar 2020. En kan nominere en hel redaksjon for en samlet innsats for musikk eller sjanger, en enkeltartikkel, en podkast, en journalist eller en programleder.

Powered by Labrador CMS