Kommentar:

At politiet meldte at en person var omkommet, fikk ikke store medier til å prioritere en telefon til operasjonssentralen.

Det haster med en bedre kanal mellom politiet og pressen. Her er én historie om hvorfor

Døde lenker og mangelfulle meldinger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Dette er en kommentar skrevet av redaksjonen. Kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Torsdag i forrige uke sender NTB ut meldingen «En person omkom i trafikkulykke på E6 ved Skedsmo». Artikkelen går ut rett etter klokken 11. På dette tidspunktet befinner jeg meg noen få kilometer fra ulykkesstedet, noe som gjør at saken vekker større interesse enn en trafikkhendelse vanligvis gjør.

Ikke lenge etterpå går jeg inn på Romerikes Blad, lokalavisen for området, for å få vite mer om ulykken. Der finner jeg først ingenting. RB er forholdsvis proaktive i sin dekning av trafikk og ulykker, så det er litt overraskende.

Jeg går tilbake til NTB-saken og ser at de refererer til en twittermelding fra politiet. Men lenken fra artikkelen til den angivelige meldingen er død.

Jeg sjekker flere medier. Aftenposten har saken i sitt nyhetsstudio, og på front er den «festet», slik at den blir stående permanent helt først i nyhetsfeeden på toppen av forsiden. Samme NTB-melding, med samme døde lenke.

NRK.no har også NTB-meldingen liggende på topp hos seg. NTB-saken blir i tillegg gjengitt av ABC Nyheter, Nettavisen og en rekke mindre lokalaviser. Sikkert også noen jeg har oversett.

Tilbake hos RB finner jeg omtale av én ulykke. På stedet NTB beskriver i sin artikkel. Men her står det ingenting om at en person er omkommet. Ulykken beskrives nå som en hendelse. I en «mellomlagret» versjon av artikkelen som dukker opp i et googlesøk, ser jeg imidlertid at ordet omkommet har vært brukt tidligere.

Jeg fortsetter å følge med på Aftenposten og NRK. NTB-meldingene blir liggende på topp i mange timer.

Dagen etter kommer jeg i kontakt med operasjonssentralen til Politidistrikt Øst. Ikke samme person som var på jobb dagen før, men vedkommende har tatt seg tid til å sjekke ut saken for meg.

Det var riktig at politiet hadde sendt ut twittermeldingen gjengitt av NTB, men den hadde raskt blitt slettet. Mest sannsynlig, slik jeg tolker politiet, fordi det var uklart om pårørende hadde blitt varslet. Politiet opplyser også at det var snakk om et selvmord, dermed ble det også klart hvorfor dødsfallet hadde blitt til en «hendelse» i RB.

Operasjonssentralen kan videre fortelle at flere medier hadde kontaktet dem etter twittermeldingen. Vi kan vel konkludere med at NTB, Aftenposten og NRK ikke var blant disse.

Kanskje bortsett fra politiet, som var litt ivrige på Twitter, ble det ikke nødvendigvis gjort så mange direkte feil denne dagen. Utfordringen er at det var mye som ikke var bra nok.

Det er flere redaksjonelle valg som forundrer meg:

Jeg synes det er pussig at ikke flere medier tar en telefon til politiet etter en ulykke hvor det meldes om at en person er omkommet. I hvert fall hvis man mener at saken er viktig nok til å ligge på toppen av nettfrontene i flere timer.

Ulykken førte til store trafikale problemer rett utenfor Oslo. Med det som utgangspunkt er det også litt overraskende at flere medier som ringte politiet, og der fikk beskjed om at det var snakk om et selvdrap, ikke omtalte saken. Hendelsen var reell nok og påvirket mange mennesker drøyt 20 minutter med bil fra Oslo sentrum.

Man kan jo også spørre seg om hva lenker i artikler egentlig betyr, når ingen oppdager eller melder ifra til redaksjonene i NTB, Aftenposten og NRK at lenken til Twitter ikke fungerer.

Aller mest viser imidlertid dette at det nå haster med å få på plass den varslende løsningen hvor politiet skal kunne kommunisere med mediene i en lukket kanal. Skal politiet bruke sosiale medier for å melde om ulykker og hendelser, vil vi oppleve at feilpubliserte meldinger blir slettet uten at mediene får beskjed om dette, og enda mindre om bakgrunnen for slettingen.

Helt uavhengig av denne aktuelle saken: Innimellom bør journalister koste på seg en telefon. Det gjelder uansett hvilken kanal politiet bruker.*

For selv om en bedre informasjonskanal kan luke vekk noen misforståelser og feil, er vår oppgave mer enn å viderebringe informasjon. Vi skal lage journalistikk. Det kan være slitsomt, men så føles det ofte bedre etterpå.

* Så vet jeg, i likhet med mange av dere, at det ikke alltid er like lett å komme igjennom på telefon til politiet. Men akkurat denne dagen svarte i hvert fall politiet da flere medier ringte.

Powered by Labrador CMS