Noen av skjermdumpene Jan-Erik Winther har hentet fra forsiden til Dagbladet de siste 22 ukene.

Dagbladet-sjokket: 154 dager på rad med sjokk-titler på fronten

– Ikke sjokkert, sier Dagbladet-redaktør Alexandra Beverfjord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– 153 dager, sier Jan-Erik Winther.

Det var i går. I dag er tallet 154. 154 dager hvor Winther har funnet minst én ny tittel på Dagbladet-fronten hvor ordet «sjokk» er brukt. Ofte er det flere.

Det hele begynte som et uformelt prosjekt i forbindelse med at han startet pappapermisjon i fjor høst. Den nyhetsinteresserte lektoren hadde sett seg lei på bruken av ordet «sjokk».

Så han bestemte seg for å sjekke fronten til Dagbladet hver dag og ta skjermdumper av «sjokk»-titler. Han vurderte også andre publikasjoner, blant annet Nettavisen, men valgte som han gjorde fordi han tror mange oppfatter Dagbladet som en viktigere avis.

– Jeg så for meg at jeg kanskje ville finne noe annenhver dag. Eller kanskje tre av fire.

Jakter på nye sjokk

Da vi intervjuer Winther torsdag har det gått 153 dager uten pause. Pappapermisjonen var ferdig i begynnelsen av januar. Men prosjektet fortsetter.

– Jeg kommer til å gi meg den dagen jeg ikke finner flere.

Han sier at han kan være ferdig i morgen. Men da «i morgen» ble «i dag» fant han igjen et sjokk på dagbladet.no.

Winther sier at han ikke er spesielt ute etter å kritisere Dagbladet. Sjokktitlene er, som han påpeker, overalt. Hos konkurrenten VG. På nrk.no.

– Bruken gjør noe med oss. Gjør ordet lite etter hvert. Det sier også noe om prioriteringen til en av landets største aviser.

Han trekker også fram at hans opplevelse er at ordet stadig oftere brukes på mindre viktige saker. Oftere på kjendissaker enn saker som virkelig er sjokkerende.

Nå som Winther er tilbake som lærer på en videregående skole, har det uformelle forskningsprosjektet kommet til nytte der.

– Vi jobber blant annet med hvordan nyheter blir presentert. Hva som skiller viktige nyheter fra saker som ikke er like viktige, sier lektoren.

– Godt tabloid tittelord

Ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet er ikke sjokkert over antallet.

Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet.

– Vi skriver om oppsiktsvekkende nyheter fra inn- og utland, og over 100 artikler blir publisert på fronten av Dagbladet hver dag. Det er mange ord som går igjen, sier redaktøren.

Prosentvis mener hun ordet «sjokk» ikke skårer spesielt høyt sammenlignet med andre.

Hun ser heller ikke noe behov for å redusere bruken.

– Sjokk er tradisjonelt et godt tabloid tittelord, sier Beverfjord til Journalisten.

De andre sjokkene

Winther har kun sett på forsiden til dagbladet.no. Det er ikke det eneste stedet hvor sjokkene florerer.

Et søk på bruken av ordet «sjokk» i titler i mediearkivet til Retriever for tidsrommet 4. februar 2020 til 4. februar 2021, gir 1899 treff. Tar vi med like artikler, det vil si artikler som er publisert i flere publikasjoner, øker tallet til 2806.

Retriever er ikke et komplett arkiv over norske medier. Det kan derfor være sjokktitler som ikke er med. Her registreres heller ikke forsidetitler brukt på nett, men kun tittel på artikkel og papirforsider.

På papir er det de som leser VG som oftest blir utsatt for sjokktitler, men forskjellen mellom de tre i toppen er ikke veldig stor. Av 515 treff i arkivet, viser 19 av dem til VG-titler. Etterfulgt av Nordlys (15) og Bergensavisen (14).

I digitale kanaler er det Dagbladet som topper listene.

Av 2191 treff i artikkeltitler, er 89 av dem fra Dagbladet. Fulgt av TV 2 (54) og Romerikes Blad (50).

I kategorien tv/radio, gir arkivet 81 treff i denne perioden. 38 av dem fra Dagbladet TV, fulgt av TV 2 (21) og VGTV (16).

I tillegg er det 19 artikler som ikke er med i disse tre kategoriene.

Permanent sjokk

Også journalister har reagert på bruken av ordet i titler:

– Jeg har et forslag, felles, til alle avis-redaksjoner: Vi har nå lest om så mange «sjokk», både sjokk i seg, selv og sjokk-foran-andre-ord at vi trenger en pause. Det er snart ingen ting som sjokkerer, sjokk har fått permanent sjokk - og bør avgå med døden. I det minste en stund», skrev VG-journalist Knut Espen Svegaarden på Twitter ved månedsskiftet.

I et intervju med Medier24 la han til:

– Du går inn på en nettavis, og før du har sett over så mister du lysten fordi det er fem «sjokk» på den siden. Det er så lite oppfinnsomt at det nesten er komisk. Det har gått inflasjon og alt er blitt «sjokk».

Powered by Labrador CMS