Allan Boye Thulstrup deltok digitalt da NJ Oslo diskuterte medlemskriterier. (F.v.) Ole Torp fra NRK, Sonja Nordanger fra Aller og NJ-nestleder Hege Fagerheim satt i panelet .
Allan Boye Thulstrup deltok digitalt da NJ Oslo diskuterte medlemskriterier. (F.v.) Ole Torp fra NRK, Sonja Nordanger fra Aller og NJ-nestleder Hege Fagerheim satt i panelet .

Dansk Journalistforbund tar inn influensere og Youtube-stjerner:
Uproblematisk, mener ledelsen

Mener fagforeninger står sterkere med flere yrkesgrupper.

Publisert Sist oppdatert

Våren 2023 skal Norsk Journalistlags (NJ) landsmøte ta stilling til om kriteriene for å bli medlem skal utvides.

Diskusjonen er for lengst i gang. Under NJ Oslos årsmøte tirsdag ble de foreslåtte endringene debattert, og nestleder Allan Boye Thulstrup i Dansk Journalistforbund forfektet den inkluderende strategien det danske forbundet har gått for.

Blant de nyere medlemmene i Dansk Journalistforbund (DJ) finnes det nå bloggere, youtubere og sosiale medier-influensere. Kommunikasjonsmedarbeidere har vært en medlemsgruppe for det danske forbundet i årevis.

– Opprinnelig har det vært en idé at vi står sterkere i et større felleskap. Det har skjedd i takt med at vi fikk se at flere forskjellige fagdisipliner produserte medieinnhold. For å sikre lønn og arbeidsvilkår har vi ønsket en felles forening, sier Thulstrup til Journalisten.

Han beskriver en løpende utvikling:

– Først ble fotografer inkludert, så tegnere, kommunikatører og grafiske designere. Vi har fått til noen riktig gode avtaler der størrelsen på fagforbundet har hatt mye å si.

– Ikke et etisk problem

Ifølge forkjemperne for en mer inkluderende linje i NJ er det den økte «kjøttvekta» som vil sørge for gjennomslagskraft for fagforeningen. Det synet deler Thulstrup, som mener man ikke trenger å være bekymret for den journalistiske etikken.

– Den enkeltes etikk blir jo ikke dårligere fordi de er med i en forening med folk fra kommunikasjonsbransjen, og når de melder seg inn vet de godt hva fagforeningen kjemper for, sier han.

– Vil det ikke være situasjoner der en journalist og en kommunikasjonsrådgiver har diametralt motsatte mål, og der fagforeningen samtidig skal sørge for bedre vilkår for begge?

– Journalister kan fortsatt skrive kritisk om kommunikasjonsrådgiveres bedrifter. Det er forskjellige mål med arbeidet, men ikke nødvendigvis en konflikt. Man er enige om, og forstår, hverandres rolle. Kommunikasjonsrådgiveren vet godt hva journalistens rolle er.

Flere hatter

Influensere og bloggere er de ferskeste medlemsgruppene i DJ, og nå jobbes det med etiske retningslinjer for de nye gruppene. Thulstrup forteller at felles etiske retningslinjer er viktig, særlig fordi journalister også kan være bloggere eller influensere, og omvendt.

– Det er klart det er forskjell på journalister og influensere, men alle lager medieinnhold. Noen bloggere og influensere har flere følgere enn mange aviser, og noen journalister på TV har 20.000 følgere på Instagram, og er på mange måter influensere de også, sier DJ-nestlederen.

Han mener bloggere og influensere eksisterer i et arbeidsmarked som er fullstendig uregulert, som åpenbart er en sak for fagforeningen.

– Her er det mye penger, og arbeidsgivere og byråer som i flere tilfeller utnytter innholdsprodusentene.

– Skiller dere mellom de ulike yrkesgruppene innad i organisasjonen?

– Vi har normale presseetiske regler og medieansvarsloven som alle journalister må forholde seg til, og så gir vi forskjellig rådgiving til de forskjellige yrkesgruppene. Vår jobb handler sjeldent om presseetikk, men om arbeidsforhold og lønn. Vi har ingen meninger om innhold, og mener for eksempel ikke at noen aviser eller gode eller dårlige.

  • Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.
Powered by Labrador CMS