Kommentar:

Når Resett-redaktør Helge Lurås skjeller ut Filter Nyheter-redaktør Harald S. Klungtveit, våkner giverglede i kommentarfeltet. Foto: NTB scanpix
Når Resett-redaktør Helge Lurås skjeller ut Filter Nyheter-redaktør Harald S. Klungtveit, våkner giverglede i kommentarfeltet. Foto: NTB scanpix

Hvorfor føler Resett-redaktøren seg truet av mannen til venstre?

Utskjelling på kommentarplass som forretningsidé.

Publisert   Sist oppdatert

Toppsaken til Resett mandag ettermiddag og kveld var en kommentar skrevet av redaktør Helge Lurås som kombinerte en voldsom utskjelling av Filter Nyheter med en oppfordring til leserne om å bidra med mer penger. Basert på aktiviteten i kommentarfeltet så det ut til at den siste biten fungerte. Det er fint å ha en fiende når troppene skal samles.

Bakgrunnen for Lurås’ utblåsing var at noen fra Filter hadde ringt rundt til selskapets aksjonærer for å forhøre seg om motivasjonen for å investere i Resett, om de hadde fått reaksjoner og hva de mente om kritikken som har kommet mot nettstedet. I utgangspunktet helt ordinær journalistikk, slik jeg tolker det som har kommet fram – og også en sak vi i Journalisten kunne ha laget.

Men dette tirret Lurås nok til å skrive kommentaren «Resetts aksjonærer trakasseres av Filter Nyheter under dekke av journalistikk». Med en ekstra kanonsalve mot redaktør Harald S. Klungtveit.

MSM og sosialistene

Det er fascinerende å se hvor opptatt man i Resett er av «venstreradikale» Klungtveit. Nå kan man kanskje si at Filter Nyheter-redaktøren er over gjennomsnittet opptatt av Resett også, men en vesentlig forskjell er at Resett presenterer et veldig tydelig fiendebilde.

Og det som ikke står direkte i artiklene, kommer til de grader fram i kommentarfeltene: Klungtveit er eliten. En del av MSM – eller mainstream media. Sosialist. Og med lommene fulle av pressestøtte (noe Filter Nyheter ikke mottar). Mens Resett er underdogen. Den som tar opp kampen.

Men hva er egentlig status her? Hvem er egentlig underdogen?

Nå er vi fremdeles i den litt absurde situasjonen at vi ikke har gode og sammenlignbare trafikktall å forholde oss til, men heldigvis finnes det noen «nødløsninger». En av dem er tjenesten Similarweb. Denne gir en pekepinn om trafikkutviklingen, dog kun basert på anslag – og er derfor ikke helt nøyaktig. Noen ganger er anslagene for høye, andre ganger for lave. Så med det forbeholdet, kan vi jo forsøke å se litt på hvordan Resett ligger an i forhold til konkurrenter og MSM.

Ifølge Similarweb hadde Resett 2,7 millioner besøk («visits») i februar. Det høres unektelig litt høyt ut, men Lurås har tidligere sagt at de har cirka 40.000 daglige unike brukere, og at disse kommer innom i snitt to ganger hver dag. Ganger vi tallene opp havner vi i dette området. Og husk da, besøk - ikke unike brukere.

Med dette som utgangspunkt er Resett jevnstore med Dagsavisen på nett, som ifølge Similarweb hadde 2,6 millioner besøk i februar. Kontrollert med Dagsavisens egne Google Analytics-tall, hadde de 2,95 millioner besøk siste 30 dager. Trekker vi fra de to ekstra dagene, nærmer vi oss februar-anslaget.

Resett er også større enn alle Amedia-avisene basert på dette målekriteriet, med unntak av Nettavisen.

Det er fremdeles langt opp til de største norske nettavisene, men Resett nærmer seg topp 15 av de redaksjonelle nettstedene. I hvert fall hvis veksten fortsetter. Men igjen, husk at dette er besøk på siden. Unike brukere ville gitt andre tall.

Nisje blir mainstream

Jeg tror vi nå må innse at de såkalte alternative mediene ikke lenger er små nisjenettsteder for spesielt interesserte. Kan jo legge til at anslaget til Similarweb for Document.no, er cirka 1,7 millioner besøk i februar. Helt sikkert en del dobbeltlesning mellom dem og Resett, men det er likevel snakk om en ikke uvesentlig del av landets befolkning.

Men strengt tatt er det ikke så viktig hva de egentlige tallene er. Det handler mer om størrelsesforholdene.

Filter Nyheter hadde til sammenligning 75.000 besøk forrige måned ifølge Similarweb. Nå har Filter en modell som gjør at distribusjon av nyheter i andre kanaler, som nyhetsbrev, kanskje er vel så viktig, likevel kan det jo være grunn til å spørre: hvem er egentlig underdogen her?

Men å fortelle leserne sine at Filter Nyheter er en liten aktør med begrenset rekkevidde, mobiliserer kanskje ikke i samme grad provoserte Resett-leserne til å bidra med mer penger.