Amanda Iversen Orlich har vært svært tett på Fosen-aksjonen helt siden starten. Her under avslutningsmarkeringen foran Slottet.

Fosen-aksjonen:

Amanda Iversen Orlich skulle bare ta et par bilder for Natur og Ungdom. Oppdraget varte i fem dager

Fosen-aksjonen ble en presseetisk test for den tidligere aktivisten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De var en liten gjeng som satt foran et departement i håp om å få regjeringens oppmerksomhet. De trengte noen til å dokumentere aksjonen, en fotograf som kunne ta bilder de kunne legge ut på sosiale medier. I utgangspunktet var det snakk om en jobb som skulle ta et par timer.

Det er ikke tilfeldig at det var nettopp Amanda Iversen Orlich som ble spurt om hun kunne ta noen bilder for Natur og Ungdom (NU) mandag i forrige uke.

Orlich har selv vært medlem av NU. Hun har aksjonert før og lenket seg fast i gravemaskiner ved Førdefjorden i håp om å få stoppet gruveboringene i 2016. Hun ble arrestert og måtte møte i retten året etter. Hun har også jobbet som fotograf og sosiale mediesjef for organisasjonen i flere år.

Amanda Iversen Orlich har fulgt Fosen-aksjonistene gjennom hele uken aksjonen har pågått.

Fosen-aksjonen

Oppdraget hun fikk mandag morgen er ennå ikke over denne fredag ettermiddagen. For Fosen-aksjonen eskalerte fort, og som en av få fotografer med eksklusiv tilgang til aksjonistene har Orlich jobbet dag og natt for å dokumentere og dele opplevelsen med verden, og pressen.

– Da jeg jobbet for NU jobbet jeg opp mot pressen, men jeg er ikke vant til å få så god pressedekning, forteller hun.

Bildene hun tar laster hun opp på NUs Flickr-konto. Alle kan laste dem ned, noe flere medier allerede har gjort.

Bildene Amanda Iversen Orlich tar sender hun rett til Natur og Ungdom sin Flickr-konto.

Orlich er ikke lenger medlem av organisasjonen, det er hun for gammel til. Hun jobber som frilans fotojournalist og har blant annet jobbet for Dagsavisen og NTB. I sommer skal hun jobbe på NRK Marienlyst. Hun er også over middels engasjert i frilanseres rettigheter, og sitter i styret i NJ frilans.

Fotografen på innsiden

Å kun leve av jobben som pressefotograf er nærmest umulig. Som mange andre i bransjen tar hun på seg kommersielle oppdrag i tillegg. Vanligvis jobber hun opp mot kulturbransjen, tar analoge promobilder av band og musikere, men innimellom dukker det opp saker som denne, saker det er vanskelig å takke nei til. Saker som også kan være vanskelige å navigere presseetisk.

– Jeg har vært veldig bevisst på at jeg ikke går rundt og roper, jeg kler meg anonymt, jeg bruker ikke symboler og jeg lenker meg heller ikke fast, men jeg er jo engasjert i saken og kjenner veldig mange av dem som aksjonerer, forteller hun.

Amanda Iversen Orlich har som en av få fotografer fått komme på innsiden av politisperringene under Fosen-aksjonen, det ble ikke like godt tatt imot av alle fotografkolleger.

Den første dagen satte politiet opp sperringer. På god avstand til aksjonistene plasserte de pressen. På innsiden aksjonistene, og Orlich.

– Vi som var på innsiden fikk lov til å gå rundt, men på utsiden av politisperringene stod det 40 fotografer, de fikk ikke komme inn, forteller hun.

– Jeg synes det er veldig spesielt at ikke pressen fikk komme inn, men jeg tror grunnen til at jeg fikk slippe inn, er fordi politiet ville ha sitt på det rene med tanke på hvordan de behandlet aksjonistene, i tilfelle rettssak.

– Det var en av fotografene som ble ganske irritert på meg. Jeg spurte om han hadde gjort det samme om han var i min situasjon, sier hun og legger til:

– Han hadde jo det.

Bildet er tatt rett etter at politiet flyttet pressen over på den andre siden av gata, bak politisperringene. Amanda Iversen Orlich ble igjen på innsiden.

Interessekonflikt

Når hun nå skal jobbe for NRK, er hun veldig åpen om jobben og engasjementet hun har hatt knyttet til miljøvernorganisasjonen. Hun tenker det må være opp til redaktørene i rikskringkasteren å avgjøre hvor den presseetiske linja skal gå og hvilke jobber hun kan ta.

– En god del redaktører bryr seg ikke om at jeg har dekket noe som fotograf. Men hadde jeg derimot skrevet pressemeldinger for NU, tror jeg de hadde brydd seg ganske mye mer, men foto er jo like viktig, sier hun.

Hun utdyper:

– Jeg prøver å jobbe så uavhengig som mulig, men det har masse å si. Man går inn i saken med den ballasten man har. Hvordan jeg tar bildene mine er jo helt avhengig av hva jeg tenker, hvor åpen jeg er, og hvem jeg sympatiserer med.

– Jeg har vært veldig bevisst på at jeg ikke går rundt og roper, jeg kler meg anonymt, jeg bruker ikke symboler og jeg lenker meg heller ikke fast, men jeg er jo engasjert i saken og kjenner veldig mange av dem som aksjonerer, forteller Amanda Iversen Orlich.

Orlich har hatt møter med redaksjoner gjennom jobben som styremedlem i NJ Frilans, der temaet har vært viktigheten av å flagge eventuelle interessekonflikter blant journalister og fotografer. Hun mener fotografer ikke blir bakgrunnssjekket like nøye som journalister.

– Redaktørene mener de bakgrunnssjekker alle, men jeg har snakket med andre frilansfotografer som mener at de absolutt ikke opplever det til vanlig.

– Da er det opp til deg, ikke sant, å flagge det, men ansvaret bør jo egentlig ikke ligge kun på fotografene, det bør ligge på redaktørene også, sier hun.

Thunbergs Instagram-konto

Hun er opptatt av presseetikk, og har forsøkt å ikke bli tatt for å være en del av aksjonen. Hun er påpasselig med å skjule engasjementet hun har for saken, det gjelder også når hun poster bilder på sin egen Instagram-konto.

– Jeg har jo postet bilder av hva som skjer de siste dagene. Jeg har en del følgere, også andre journalister som følger meg, så jeg prøver å holde meg innafor de presseetiske rammene, sier hun og ser på meldingen som nettopp har tikket inn på telefonen.

Innimellom må Amanda Iversen Orlich inn på en kafe og sende inn bilder, og få varmen.
Amanda Iversen Orlich har akkurat sendt et bilde til Greta Thunberg, og tar en pust i bakken før hun skal tilbake til aksjonen.

– Oi, sier hun og skynder seg å ta Mac og kamera ut av sekken som står gjemt under bordet:

– De etterspør et bilde hvor man kan se folkemassen, det er til Greta Thunbergs Instagram.

Orlich lyser opp og setter i gang med å bla igjennom bildene hun har tatt fra dagens demonstrasjon.

– Jeg har allerede levert bilder hun har brukt. Det var helt sjukt, det var første dagen og bildet mitt fikk 117.000 likes. Hun er mer kjent enn man tenker. Hun har 15 millioner følgere. Sånn er det, sier hun og forsvinner inn i arbeidet.

Powered by Labrador CMS