Konsernsjef Anders Møller Opdahl er svært fornøyd med resultatet for fjoråret.

Amedia la fram årsresultatet for 2021

Amedia-sjefen: – Beste resultat i moderne tid

Men konsernsjef Anders Møller Opdahl understreker at den digitale omstillingen ikke er over.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag presenterte Amedia sitt årsresultat for 2021. Med et resultat før skatt på 492 millioner kroner og et driftsresultat på 624 millioner kroner ble fjoråret enda bedre enn 2020.

– Det beste Amedia-resultatet i moderne tid, sa konsernsjef Anders Møller Opdahl under presentasjonen i Akersgata.

En halv milliard økning

Selv om 2020 var et svært godt år for Amedia ble altså 2021 enda bedre.

– Inntektene endte en halv milliard over året før, og resultatet før skatt forbedret seg med 117 millioner kroner. 2021 ble et svært godt år for Amedia, sa økonomidirektør Gisle Torheim under presentasjonen.

Annonseinntektene for konsernet økte med 15 prosent sammenlignet med året før, mens opplagsinntektene økte med 11,2 prosent. For første gang har også de digitale annonseinntektene en andel på over 50 prosent, ifølge Torheim.

Annonseinntektene fra papir sank imidlertid med 3,8 prosent, og Anders Opdahl understreker at den digitale omstillingen ikke er over.

– Vi har vesentlige print-inntekter. Det er en utfordring. Vi kan ikke forutsette at vi har like sterke finansielle resultater fremover. og vi må sikre oss langsiktig og sterk posisjonering, sier Opdahl.

Totalt omsatte Amedia for over 4 milliarder kroner i 2021.

Flere nye Amedia-aviser

I løpet av 2021 kjøpte Amedia opp Budstikka, de ble majoritetseier i Tun Media og de gikk inn i partnerskap med Hamar Media. Mot slutten av året ble også Akersposten, Nordre Aker Budstikke, Sagene Avis, Sør-Varanger Avis en del av Amedia-familien, ifølge Opdahl.

– Posisjonen er også styrket seg i Sverige i løpet av året. Vi har kun skrapt overflaten av det vi kan få til i Sverige, sier han.

Samarbeide med Bonnier i Sverige har gitt Amedie 702.000 abonnenter, ifølge Opdahl.

Innholdsmarkedsføring er viktig

Innholdsmarkedsføring og målgruppesalg er svært viktige inntektskilder for Amedia, ifølge Opdahl, og det var også tilfellet i 2021.

Etterspørselen etter innlogging- og identitetsløsningen aID er svært stor og omsetningen øker fra måned til måned, sier han.

– Samtidig har vi en vekst i innholdsmarkedsføring. Det er også to år siden etablering av +alt, og selv om vi har kommet med noe sjokkerende til markedet, vi tilbyr jo dette som en totalpakke, har vi likevel nådd 276 000 bruker. Vi er godt posisjonert som plattform, sier Opdahl.

Glad for å være ute av Russland

Powered by Labrador CMS