Lederen for presse- og kommunikasjonssenteret til Telenor Norge ble av blant annet Bergensavisen og Nordlys presentert som reporter.
Lederen for presse- og kommunikasjonssenteret til Telenor Norge ble av blant annet Bergensavisen og Nordlys presentert som reporter.

Tabbe spredde seg i konsern

Telenor-sjef beskrevet som reporter i videoinnslag av Nordlys og Bergensavisen. 

– Det hørtes ikke bra ut. 

Slik svarer ansvarlig redaktør Anders Nyland i Bergensavisen. Journalisten har nettopp fortalt ham at Kristine Meek, leder for presse- og informasjonssjenteret i Telenor Norge, tituleres som reporter i en video publisert i en sak på nettavisen hans.

Fibernett

Den handler om hvordan Telenor har bygd ut fibernett i Longyearbyen på Svalbard de siste fire årene.

– Longyearbyen er nå et av verdens mest avanserte digitale samfunn med fiber i alle hus og leiligheter. Og til og med hyttefeltet har fiber i veggen, sier Meek i innslaget.

– Glipp

Men videoen er ikke Bergensavisens. De har fått den gjennom utveksling fra Amedias nyhetsbyrå ANB.

Det er Tromsø-avisen Nordlys som har vært på reportasjetur til Svalbard. Kristine Meek opplyser at det er teleselskapet selv som har lagt på supringen, mens Nordlys la på deres logo. Deretter publiserte avisen videoen før de ombestemte seg igjen: I 12-tida torsdag kunne Journalisten ikke lenger finne den på nordlys.no.

– Vi har tatt den bort, og diskutert den kort internt med dem det er relevant, sier sjefredaktør Anders Opdahl i Nordlys.

– Den burde aldri vært publisert. Det var en glipp. Det materialet som vi har fått inn fra Telenor skulle vært gjenstand for journalistisk behandling. Det vi gjorde var som å publisere en pressemelding i helhet, og kanskje enda verre. Det var en glipp, og det er mitt ansvar. 

– Den er fortsatt mulig å se hos dine kolleger i Bergensavisen. Hva er din kommentar til det?

– Det er synd. Vi har et ansvar for å varsle dem. Jeg var ikke oppmerksom på at den hadde fått den spredningen. Da må vi varsle.

Autofeed

Etter å ha raskt undersøkt hva som er skjedd ringer Bergensavisens redaktør tilbake. Etter vel 22 timer online kan han fortelle at videoen klokka 12.30 torsdag fjernet fra ba.no.

– Det som er skjedd er at ANB fanger opp denne saken og legger den på siste.no i en av magasinseksjonene der. Vi har en autofeed fra en seksjon på siste.no inn i en magasinseksjon hos oss. Og med litt forsinkelse skjer endringene også hos oss når originalsaken blir redigert. På noen typer innhold er det satt opp automatiske feeder inn til seksjoner hos oss, sier Nyland. 

– Betyr ikke det i praksis at du ikke tar redaktøravgjørelser på de sakene, men at du stoler på andre redaktører som gir innhold til siste.no?

– Det kan du godt si. Så er det vårt ansvar å følge med på byråsiden.

40-50 aviser

Nøyaktig hvor mange Amedia-aviser som ble rammet av feilen vites ikke. ANBs sjefredaktør Hallgeir Westrum sier mellom 40 og 50 aviser får den automatiske matingen Nyland snakker om.

– Den er nok juridisk publisert på alle de nettstedene, men det er ikke sikkert den er lagt på forsiden hos alle. Det må de gjøre selv, sier Westrum. 

Det sier han i praksis betyr at svært få vil finne saken uten å grave på publikasjonens nettsted. Og alle artiklene ble rettet samtidig klokken 12.30. 

Burde merket

Dersom du er nysgjerrig på Svein Nordahl som har fiberoptikk på hytta på Svalbard kan du fortsatt lese om det. Resultatet fra Nordlys' reportasjetur kan leses hos Nordlys og alle utvekslingspartnerne.

Leder Kristine Meek for presse- og informasjonssjenteret i Telenor Norge syns det var greit å bli titulert reporter ettersom det var den rollen hun hadde i produksjonen.

– Det var vi som lagde reportasjen. Nordlys var med oss til Svalbard. De ville egentlig lage en film selv, men på grunn av lydkvaliteten så ønsket de å bruke vår film, sier Meek.

Hun er opptatt av å legge til at filmen ikke var noe bevisst forsøk på å dekke til at filmen var laget av teleselskapet.

– Vi ser at filmen burde vært merket fra vår side.