Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Fredag ble årets beste bilder fra 2018 kåret på Litteraturhuset i Oslo. Frilansfotograf André Liohn vant førstepris i kategorien Nyhet utland, for sin bildeserie av et Venezuela i krise.
Jan Johannessen i Dagens Næringsliv tok andrepris i kategorien, og Christoffer Olssøn i Klassekampen tok tredjepris.
Juryens begrunnelse: En viktig fortelling fra et land som har gått fullstendig i stykker. Man kan se hvordan man lever i et land med en storslått drøm om sosialisme, hvor man nå sitter på en sykehusseng som ikke engang har en madrass. Det er skrapet ned til ingenting. En historie som blir fortalt på en stillferdig måte, uten overdramatisering, men med en visuelt helhetlig språk.
Da Sverige ble kastet ut i politisk kaos: Det var en skuffet stemning under valgvaken til Sverigedemokratenes lokallag i Södertälje, sør for Stockholm. Til tross for at partiet ble det tredje største i det svenske riksdagsvalget, hadde de fått færre stemmer enn forventet. I tillegg var det tydelig at partiet fortsatt ikke ville bli invitert med inn i regjeringsdiskusjonene av de andre partiene.
Juryens begrunnelse: Et godt eksempel på å prøve å fange noe annerledes i en valgsammenheng. Bildet viser hvordan Sverigedemokratene har satt Sverige på hold fordi ingen vil ha dem med inn i Riksdagen. Menneskene på bildet personifiserer historien og skaper et dobbeltbunnet bilde.
Annonse
3. pris: Christopher Olssøn, Klassekampen
Les misérables: Etter måneder med forhandlinger og politisk stillingskrig mobiliserer den lederløse folkebevegelsen Gilets jaunes, De gule vestene, i Frankrike. De gule vestene er en bred folkebevegelse som slåss for mindre ulikhet mellom fattig og rik.
Juryens begrunnelse: En stor nyhetshendelse. Mannen på bildet er et symbol på gjennomsnittspersonen som var med å starte De gule vestene – man kan tenke seg at svømmebrillene som han bruker mot tåregassen tidligere ble brukt i en svømmehall som nå er stengt. Det er fint at man ikke fokuserer på bombene og brannene. Fotografen unngår å gjøre de gule vestene til et visuelt forstyrrende element. Det kunne allikevel blitt mer dramatisk med en strammere komposisjon.