Facebook varslet permanent sperring av Subjekts annonsekonto, men opplyser nå at det hele var en feil. Subjekt-redaktør Danby Choi er kritisk.

Facebook-sperring var en feil:
– Illustrerende for hvor galt det kan gå

Subjekt-redaktøren er ikke beroliget.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kulturavisa Subjekt fikk nylig hele annonsekontoen sin på Facebook stengt, og det sosiale mediet varslet at sperringen var permanent.

Subjekt-redaktør Danby Choi sa til Journalisten at han trodde Facebook kunne ha mistolket Subjekt som en politisk aktør, men måtte nesten bare gjette; Facebook ville ikke oppgi konkrete årsaker for stengingen.

Nå er sperringen opphevet: Kommunikasjonskonsulent Camilla Nordsted skriver til Journalisten at annonsekontoen ble deaktivert ved en feil.

– Det handler ikke om at vi har forvekslet Subjekt med en politisk aktør i stedet for en avis, men at systemet har fanget opp noe som i dette tilfelle viste seg å være ubegrunnet ved nærmere gjennomgang, skriver Nordsted.

Fremdeles kritisk

Choi har allerede registrert at noen av Subjekt-annonsene er aktive igjen.

Men han er fremdeles kritisk til håndteringen, og ser noen prinsipielle problemer:

– Dette beviser at verdens mest avanserte maskinlæringsteknologi er dårligere enn den gjengse redaktør til å fatte redaktørbeslutninger, skriver Choi til Journalisten.

– Tilfeller som dette kan ha en nedkjølende effekt på ytringsfriheten, da frie medier kan se annerledes på vanskelige redaktørspørsmål etter å ha fått konkurransehemmende sanksjoner som følge av å omtale kontroversielle personer.

Sperringsproblemene for Subjekts annonsekonto startet da avisa betalte for spredning av en kritisk anmeldelse av boka til Resett-redaktør Helge Lurås.

– Outsourcer til algoritmene

Choi mener det går verst ut over leserne når enkelte medier opplever Facebook-blokkering, mens andre slipper gjennom.

– For det enkelte mediet er det vanskelig i en konkurransesituasjon, men i sin tur truer dette informasjonsfriheten, som igjen er en reell trussel mot demokratiet fordi at samfunnet vil ta valg basert på utelukket informasjon, skriver Choi, og legger til:

– Denne saken er illustrerende for hvor galt det kan gå når vi outsourcer forvaltningen av ytringsfriheten til algoritmene.

Han avslutter med at han nå likevel godtar «venneforespørselen» fra Facebook:

– Som sagt tidligere så er de en god teknologisk distribusjonspartner for små bedrifter og medier, og som langt på vei har muliggjort det for nykommerne å konkurrere mot de redaksjonelle mediegigantene. Men jeg hadde likt å sitte heisfast med Mark Zuckerberg for å diskutere hva de kan gjøre for ytringsfriheten.

– Annonsører må godkjennes

I forbindelse med meldingen om feilen, sendte Nordsted også Journalisten generell informasjon om Facebooks rutiner:

– Når vi fanger opp noe mistenkelig, for eksempel mistenkelig eller avvikende adferd fra en konto, er det ikke unormalt at vi midlertidig pauser kontoen mens vi undersøker den nærmere. Vi jobber også konstant for å øke transparensen rundt annonser og sikre at annonser på Facebook og Instagram er ekte og autentiske, og ikke blir brukt til eksempelvis å svindle eller spre desinformasjon i forbindelse med valg.

Derfor har Facebook en rekke forholdsregler spesifikt mot annonser om sosiale merkesaker, valg eller politikk, og disse har nettopp blitt rullet ut i Norge opp mot høstens stortingsvalg, skriver Nordsted.

– Det betyr at annonsører som ønsker å kjøre annonser om disse temaene må godkjennes og registreres, og at disse annonsene blir markert så det tydelig fremgår hvem som står bak. Disse annonsene blir forøvrig lagret i vårt offentlig tilgjengelige annonsebibliotek i opptil syv år, skriver Nordsted.

Powered by Labrador CMS