Altså har flere ganger blitt utestengt fra Facebook og Instagram. Problemene startet med dette bildet, forteller redaktør Ida Eliassen-Coker.Foto: Marte Vike Arnesen
Bildet som fremdeles skaper bry for Altså: – Handler ikke om at vi står på vår rettighet til å vise en pupp på forsida
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I fjor på denne tiden valgte redaktør i Altså, Ida Eliassen-Coker, å publisere et bilde av spanske Noelia Morales som viser sitt gjenværende bryst på forsiden av magasinet.
Da Altså skulle annonsere for det nye nummeret av bladet, ble de nektet å annonsere på både Facebook og Instagram.
Ett år etter sliter de fortsatt med det de opplever som etterdønningene av annonseblokkeringen.
Selve saken dreier seg om brystkreft. Morales laget en undertøyskolleksjon som gjør at hun kan skjule arret etter at det ene brystet ble fjernet, det har hun gjort for å kunne føle seg komfortabel når hun er naken.
– Vi vet aldri hva som blir coversaken før vi har magasinet klart. Vi prøvde ut mange av sakene, men dette bildet var en soleklar vinner, sier Eliassen-Coker til Journalisten.
– Hun valgte å ikke operere inn implantater og gjennomgå smertefulle operasjoner, for å være mer kvinnelig, det synes jeg er utrolig inspirerende. Vi snakket om at det kunne bli sensurert, men da tenkte vi at vi bare kunne la være å bruke det i annonser på sosiale medier.
– Vi tenkte aldri at det kom til å ødelegge for all annonsering for all framtid, sier hun og sukker.
Facebook avviser nåværende restriksjoner på Altså-annonseringen. Les tilsvar lengre ned i saken.
Sidestilt med porno
De første rapportene om at bildet ikke ble godtatt av Facebook –som blant annet også eier Instagram og Whatsapp– kom fra lesere av Altså. Privatpersoner sendte redaksjonen meldinger om at de hadde blitt kastet ut av Instagram for å ha publisert bildet av forsiden på sine egne kontoer.
– Vi fikk meldinger om at folk som delte bildet av forsiden på Instagram var blitt blokkert. Folk deler ofte forsiden når den kommer. På det tidspunktet hadde vi ikke selv publisert bildet, forteller Eliassen-Coker.
Ifølge Facebooks egne retningslinjer er det lov å publisere bilder av pupper i forbindelse med amming eller om man viser brystene etter en brystkreftoperasjon.
Altså og Eliassen-Coker valgte derfor å bruke bildet i annonsering av magasinet.
–Vi tenkte vi kunne trekke annonsen om det ikke var innafor, det var det tydeligvis ikke.
Altså ble blokkert fra både Facebook og Instagram da de publiserte annonsen, med en beskjed fra systemet om at bildet også måtte fjernes fra deres egen nettside. Om de ikke gjorde det, ville heller ikke fremtidige annonser fra Altså gå gjennom, beskriver redaktøren.
– De sidestilte det med å selge porno, sier Eliassen-Coker.
– Om det er roboter som går igjennom og stopper denne type bilder, eller om det er mennesker i land med helt andre religiøse og konservative standarder enn oss vet vi ikke.
Annonse
Feil at bildet ble stoppa
Kontoene til Altså har flere ganger blitt stengt i uker av gangen, og har skapt store problemer for det nye magasinet. De er helt avhengige av å annonsere på sosiale medier for å få nye abonnenter.
– Vi har brukt så mye tid og penger på å opprette nye annonser på nye kontoer det siste året, sier Eliassen-Coker og utdyper:
– Vi har snakket med flere som jobber med sosiale medier som har sagt at man får en degradert kvalitet på hele annonsekontoen sin når man har blitt blokkert. Vi tror det er det som har skjedd oss, for om du ser på kontoen vår er den grønn og åpen, og alt virker normalt, men den presterer så innmari mye dårligere enn før vi publiserte bildet.
Eliassen-Coker har vært i kontakt med Facebooks representanter både i Norge og i Norden, uten å få svar på hva de har gjort feil.
– Vi har vært i kontakt med kommunikasjonskonsulent for Facebook Camilla Nordsted, hun har prøvd å hjelpe oss, men de finner ingen offisiell grunn til at det ikke skal fungere nå. Hun har beklaget det og har sagt det var feil at bildet ble stoppa, men det hjelper jo ikke så lenge vi fortsatt i praksis er utestengt.
Eliassen-Coker mener Altså hadde gått rundt om det ikke var for problemene de har hatt etter at bildet ble blokkert av Facebook. Nå må de finne abonnenter i andre kanaler.
– Nå må vi kanskje ut på gata og stoppe folk, og be om at de blir abonnenter, sier hun og ler. Det er dessverre ingenting som kan måle seg med sosiale medier, sier hun.
– Dette handler ikke om at vi står på vår rettighet til å vise en pupp på forsida, det har vi slutta med. Det handler om at Facebook ikke kan holdes ansvarlig som bedrift som har business i Norge. De svarer ikke og står ikke til ansvar. Det er jo mange som sliter med de samme tingene, men som ikke tør å lage bråk, for de tror det bare blir verre.
– Jeg tenker at det er problematisk at det er så sentralstyrt og at vi ikke bare kan bestemme selv hva som er godtatt og hva som er obskønt lokalt her i Norge, uten å forholde oss til en tredjepart, sier Eliassen-Coker.
– Kan potensielt nå hele verden
Kommunikasjonskonsulent Camilla Nordsted i Facebook har blitt forelagt kritikken fra Altså-redaktøren.
Hun bekrefter at Altså-annonsen ble avvist fordi Facebook ikke tillater noen former for nakenhet i annonser, men understreker samtidig at Facebook ikke finner noe som hemmer magasinets annonsekonto per i dag.
– Vi har gjennomgått annonsekontoen, men det er ingen restriksjoner som skulle forhindre dem i å kjøre annonser eller som har betydning for hvordan deres annonser når ut, skriver Nordsted til Journalisten.
Hun skriver om nakenhetsretningslinjene:
– I motsetning til innholdet man ser fra venner, grupper eller sider man selv har valgt å følge på Facebook, kan annonser potensielt nå ut til hvem som helst i hele verden. Derfor er våre regler for annonseinnhold strengere, fordi vi gjerne vil sikre at plattformene våre er inkluderende på tvers av ulike land og kulturer. Det gjelder blant annet med tanke på nakenhet, skriver Nordsted.
Hun legger til:
– Der vi i Norden har et meget liberalt syn på nakenhet, er dette ikke tilfelle i andre deler av verden. Våre retningslinjer for nakenhet har imidlertid blitt mer nyanserte med tiden for å gi plass til at folk kan diskutere og skape oppmerksomhet rundt viktige temaer som eksempelvis brystkreft. Selv om vi ikke tillater nakenhet i annonser, så tillater vi det når det er delt i noen bestemte situasjoner, som eksempelvis et bilde som viser arrene etter mastektomi, skriver Nordsted (tilsvaret er oversatt fra dansk av Journalisten).
Facebooks retningslinjer for «voksen nakenhet» kan leses her.