– Loven slik den er sikrer at australske nyhetsorganisasjoner kan og bør få betalt for innhold på en rettferdig måte, sier finansminister Simon Birmingham.
Foto: AAP / Reuters / NTB
Ingen planer om å endre australsk medielov
Ventes av loven blir vedtatt denne uken.
Regjeringen i Australia har ingen planer om å endre den foreslåtte loven som pålegger Google og Facebook å betale for nyhetsinnhold.
Loven ventes å bli vedtatt innen slutten av uken, tross stor motstand fra de store sosiale mediene, skriver Reuters.
Facebook har stanset deling av nyheter i Australia som et svar på lovforslaget. Blokkeringen har også rammet informasjon fra offentlige australske etater, blant annen om koronavaksineringen.
Forhandlet i helgen
Australske myndigheter og Facebook har forhandlet gjennom helgen, men loven blir ikke endret, sier finansminister Simon Birmingham til kringkasteren ABC.
– Loven slik den er, sikrer at australske nyhetsorganisasjoner kan og bør få betalt for innhold på en rettferdig måte, sier Birmingham.
Mandag er loven oppe til debatt i det australske senatet, etter at den forrige uke ble vedtatt i underhuset. Facebook har så langt ikke kommentert saken mandag.
Både Google og Facebook har kjempet mot lovforslaget, men forrige uke inngikk Google en avtale med flere nyhetsselskaper i Australia.
– Det er ingen grunn til at Facebook ikke kan gjøre det samme, sier finansministeren.
Holder tilbake annonsekroner
Helseminister Greg Hunt sier det australske helsedepartementet ikke lenger vil betale for annonseplass på Facebook. Dette er den siste eskaleringen av konflikten mellom australske myndigheter og nettgiganten, som fortsatt blokkerer delingen av nyheter i landet, melder nyhetsbyrået AFP.
Annonsekuttet kommer samtidig som Australia starter en informasjonskampanje verdt 211 millioner kroner for å skape oppmerksomhet rundt koronavaksineringen og motvirke feilinformasjon og konspirasjonsteorier.
– Alle tilgjengelige midler vil bli brukt. Vi kommer fortsatt til å publisere informasjon i den kanalen, vi kommer bare ikke til å betale for bedre dekning, sier Hunt.