NJ-leder Dag Idar Tryggestad presenterte i dag sammen med MBL en ny bærekraftsveileder.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Mediebransjen får egen bærekraftsveileder
– Veilederen skal gi ledere og tillitsvalgte råd til gode valg tilpasset den enkelte bedrift, sier NJ-sjefen.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Norske mediehus får nå en veileder som skal sørge for at de blir mer bærekraftige.
Mange mediebedrifter i Norge jobber godt med bærekraft, men det er også mange som har etterlyst hjelp til å komme skikkelig i gang.
Det skriver Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening, som sammen har laget veilederen, i en pressemelding.
– Mediebransjen har en viktig samfunnsrolle og skal vi være relevante, må vi ha tydelige mål for hvordan vi kan bidra til Norges og verdens klimamål, heter det i meldingen.
Veilederen for mediebransjen peker på konkrete tiltak i den enkelte mediebedrift, spesielt enkle komme-i gang-tiltak. I tillegg vil den øke bevisstheten hos mediebedriftene og journalister om relevante bærekraftstemaer.
– Veilederen skal gi ledere og tillitsvalgte råd til gode valg tilpasset den enkelte bedrift, sier leder Dag Idar Tryggestad i Norsk Journalistlag.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.