Bjørn Olav Jahr tror Baneheia-saken og Birgitte Tengs-saken ville sett annerledes ut hvis pressen hadde hatt mer innsyn.
Foto: Mats With Greger
Straffesaksdokumenter
Bjørn Olav Jahr: – Baneheia og Tengs-saken ville gått veldig annerledes med innsyn
Innsyn i etterforsknings-dokumenter kunne endret Baneheia- og Tengs-saken, mener forfatteren.
Journalist og forfatter Bjørn Olav Jahr ser utfordringene med innsyn i straffesaker,
men han tror det hadde gått bedre dersom pressen hadde hatt fått mer innsyn i både
Baneheia-saken og Birgitte Tengs-saken.
Da han deltok i paneldiskusjon under Åpenhetsseminaret i Pressen hus tirsdag, slo Jahr fast at tilgangen han fikk til straffesaksdokumenter var
avgjørende for hans arbeid med de to drapssakene. To drapssaker som i ettertid gjenopptatt.
Negativ høringsrunde
Temaet for debatten var pressens tilgang til politiets etterforskningsdokumenter. Diskusjonen kommer i kjølvannet av utredningen om dokumentinnsyn i
straffesaker som nylig var ute på høring.
Som Journalisten har omtalt tidligere har forslagene fra utredningen møtt relativt krass motstand fra alle aktørene bortsett fra pressen. Én del av
kritikken mot forslagene har gått på personvern.
En av dem som har er kritiske i sitt høringssvar, er Oslo Statsadvokatembeter, som var representert i debatten med statsadvokat Monica Krag Pettersen.
– For å ha en effektiv kriminalitetsbekjempelse må
vi unngå at noen blir tiltalt eller straffet for noe de ikke har gjort. Vi
trenger alle relevante opplysninger. For at folk skal gi oss det, må de være
trygge på at vi behandler opplysningene fortrolig. Det er hovedinnvendingene
vår, sa Pettersen.
Når man kan bruke tvangsmidler for å få tak i informasjon
har man også en plikt til å beskytte, påpekte Pettersen, og viste til at man for
eksempel kan få tilgang på enormt mye sensitiv personinformasjon fra én
mobiltelefon.
Panelet bestod, foruten Pettersen og Jahr, av leder i Advokatforeningen, Jon Wessel-Aas og redaktør i Rett24, Kjetil Kolsrud.
Stilt flere spørsmål
Jahr ble bedt om å gi sitt syn på innsyn i straffesaker,
og han understreket at det har vært mange gode høringsuttalelser og at han
forstår innvendingene. Likevel mente han at det i de sakene han kjenner til
ville vært nyttig dersom pressen hadde hatt tilgang på saksdokumenter da tiltale ble tatt ut.
– Hadde man hatt tilgang kunne man ha stilt flere
spørsmål. Særlig kunne man ha synliggjort begrunnelse for tiltale, sa Jahr.
Uten å ha fått tilgang til dokumentene i Baneheia-saken hadde
han ikke klart å belyse problemene, eller å skrive bøker om det, fortalte han,
selv om han hadde fordelen av å undersøke saken lang tid etter drapene.
– Men spesielt i Baneheia, der politiet styrer
etterforskningen kritikkverdig, så er pressen prisgitt små kjøttbein de får av
dem. Der hadde det vært en fordel med mer opplysninger. Men det er hensyn å ta,
og jeg ser det, sa Jahr - som også fortalte at han ikke hadde fått tilgang til saksdokumentene via innsyn, men fra kilder.
– Ville gått annerledes
Diskusjonen i panelet dreide seg blant annet om at det kan være
vanskelig å finne ut av når pressen skal få tilgang til
etterforskningsmateriale.
Dersom man skal skille allmennheten fra pressen, vil
det også være et definisjonsspørsmål man bør ta opp, mente blant andre Jon Wessel-Aas.
– Det er kanskje ved tiltalebeslutning hvor innsyn
kan bidra til at man kan finne noe som er blitt oversett. Det vil være essensielt
for å dekke hovedforhandlingen.
Han trakk også frem viktigheten av at pressen skal kunne kontrollere henlagte saker.
– For eksempel i saker om Spesialenheten. Når de
blir henlagt, er det litt vondt at man ikke kan ettergå, sa Wessel-Aas.
Jahr mente på sin side at bordet fanger når det tas
ut siktelse, og at jo tidligere pressen kan få innsyn, desto større er
mulighetene for å rette feil.
I sakene om Baneheia og Birgitte Tengs har retten vært farget, og tiltalte har ikke hatt
sterkt nok forsvar til å korrigere det synet, påpekte Jahr.
– Det hadde vært bra med innsyn der. Jeg ser jo
utfordringene, men begge sakene ville gått veldig annerledes med innsyn.
Flere i panelet stilte seg svært tvilende til at forslagene
fra utredningen vil settes ut i live uten en ny utredning hvor flere parter ble involverte i arbeidet, og en ny
høringsrunde.