Her går det opp for sjefredaktør Frøy Gudbrandsen at Bergens Tidende er kåret til Årets mediehus.

MEDIEPRISENE 2022

Bergens Tidende kåret til Årets mediehus

Prisdryss over lokalavis på hjemmebane.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Bergens Tidende ble en av kveldens store vinnere, på hjemmebane, da Årets mediepriser ble delt ut i Bergen onsdag kveld.

– Jeg burde invitere alle i salen på nachspiel. Men det sender litt dårlige signaler i denne byen, sa sjefredaktør Frøy Gudbrandsen da hun tok imot prisen sent onsdag kveld.

Avisa ble kåret til Årets mediehus, og vant også Årets lokale nyhetsnettsted. I tillegg kunne de hente hjem Årets lokale sportsdekning for dekningen av nachspielskandalen på Brann stadion, samt Årets lokale nyhetsdekning for dekningen av Bergen Engines-salget.

«De leker med teknologi og utfordrer sine egne flater og måter å fortelle historier på. Det siste året har de økt satsingen på kvalitetsjournalistikk og undersøkende prosjekter i kombinasjon med innovativ journalistikk tett på folks hverdag. Noe som har gitt en imponerende vekst i på antall abonnenter, og en formidabel økning i engasjementet hos brukerne», skriver juryen i begrunnelsen for Årets mediehus.

KK vant pris for Årets magasin i sitt 148. leveår.

KK-redaktør Ingeborg Heldal på vei til scenen for å ta imot prisen for Årets magasin.

– Det lages utrolig mye god journalistikk av norske medier, og i kveld har vi hyllet selve toppsjiktet. Det er utrolig inspirerende og imponerende og se alt det gode arbeidet som hver dag gjøres i norske redaksjoner. Og så er det utrolig gøy å endelig kunne samle 440 mennesker til fest og feiring, det har vi ventet lenge på, sier juryleder Trine Ohrberg i en pressemelding.

Her er alle prisvinnerne med juryens begrunnelser:

Årets avisforside: VG – «Willoch»

Så enkelt og så virkningsfullt. En subtil hylles som er en hedersmann verdig. Det hviler en ro over forsiden – vakker og ren, med et genialt grep å endre logo-fargen til blå akkurat som Willoch farget landet blått. Et vakkert portrett som utstråler klokskap, trygghet og varme fra han som ble kjent som den kjølige statsministeren, og som senere ble hele Norges bestefar og kloke politiker. Utsøkt forsidemagi.

Årets magasinforside: Politiforum – «Voldens ansikt»

Rått, unikt og treffer leseren som en knyttneve. Voldens ansikt åpenbarer seg ved en liten bevegelse. Forsiden forandrer seg fra du løfter det ut av stativet til du holder eksemplaret i hånda, og i løpet av sekunder blir du dratt inn i en sterk historie der bildegrepene på forsiden taler sitt tydelige språk. Her spiller alt på lag – tittel, bilder og visuelt grep. Rett og slett forsidekunst nok en gang fra Politiforum.

Nordlys fikk pris for det digitale prosjektet Døgnet.

Årets lokale historie: Nordlys – Døgnet

Sømløs digital historiefortelling, utført med kjærlighet til byen og folka som bor der. Døgnet gir en umiddelbar fellesskapsfølelse og samler hele byen i en historie. Sterke historier fra vanlige mennesker gjennom et helt vanlig døgn. Sobert presentert, og publisert på nøyaktig samme klokkeslett som intervjuene ble gjort, gjør historien unik og nær. Lokalaviser skal binde folk sammen, og skape en følelse av samhold – det gjør Nordlys på mesterlig vis her.

Årets lokale sportsdekning: BT – Nachspielet på Brann stadion

Et godt kildenettverk og systematisk jobbing førte til avsløringen av Norges mest omtalte nachspiel i 2021. Her brukes alle mediehusets flater for å avsløre og fortelle historien, og til å hjelpe leseren å følge utviklingen av skandalen. Lokal sportsjournalistikk som når nasjonalt og får konsekvenser for klubben, ledelse og spillere, og viser hvor viktig det er å være tett på. Eksemplarisk etisk arbeid og publisering fra byens mediehus.

Årets nasjonale sportsdekning, excellence: NRK – Quatar-dekningen

Brudd på menneskerettigheter og tvilsom tildeling av fotball-VM i Quatar har vært debattert lenge, men sakene bak fasaden må kontinuerlig løftes og de mektige må utfordres. På ettårsmarkeringen før avspark blir journalistene selv en del av nyhetsbildet og en viktig brikke i å belyse saken og de krevende arbeidsforholdene både for journalister og gjestearbeidere. En svært viktig del av sportsjournalistikken, å ettergå og stille kritiske spørsmål til arrangører og mektige idrettspamper som aller helst kun vil vise frem glansbilder. Uredd, kritisk og forbilledlig journalistikk fra Norges største sportsredaksjon.

Årets nasjonale sportsdekning, vinner: Dagbladet – En syk skinasjon

Redaksjonen viser en enorm journalistisk stamina når de systematisk kartlegger og avdekker et omfattende problem innen nasjonalsporten i Norge. Med banebrytende metodejobbing og et imponerende kildetilfang, avsløres alvorlig fysisk og psykisk sykdom, underernæring og mangel på tiltak. Dagbladets journalistikk har ført til offentlige beklagelser, endring i trenerutdanningen og initiativ til granskinger. Sportsjournalistikk av ypperste klasse som gransker, avslører og endrer både samfunnet og idretten.

Årets magasinfoto: Nationen – «Tre måneder i uvisshet»

Enkelt og ekte fanger bildeserien opp en hel historie om hva som skjedde da de unge mennene måtte bli igjen i Norge da verden stengte. Fortvilelsen over å være langt borte, og desperasjonen over å ikke komme hjem når pandemien treffer og hele verden går i lock down gjennomsyrer hele serien. Leseren formelig kjenner fortvilelsen på kroppen. Bildene drar leserne tett på en gruppe som ikke ofte er representert i avisas redaksjonelle flater, men som er en helt essensiell del av det norske landbruket. Mesterlig fortalt gjennom linsen til Siri Rasmussen.

Årets inspirasjonssak: NRK – sexguiden

Banebrytende, kontroversiell og nytenkende. Sobert presentert i sort hvitt bilder av høy kvalitet og en lekker og enkel navigering i saken. Med ekte mennesker, ekte par, ekte kropper og et mangfold av alder, kjønn, etnisitet og legning inviteres leseren til å utforske og lære om en del av livet mange kvier seg for å snakke om. Enkle, subtile bilder og beskrivende tekst bidrar til å settes søkelys på en vesentlig del av folkehelsen. Redaksjonen har tatt temaet på alvor og løftet nordmenns sexliv opp på dagsordenen. En av fjorårets absolutt mest omtalte inspirasjonssaker. Bravo!

Årets lokale nyhetsdekning, excellence: Laagendalsposten – «Kongsbergdrapene»

Når dramatikken rammer lokalbutikken og nabolaget, blir lokalavisa raskt ledende og definerende for dekningen. Redaksjonen hentet inn alle ressurser og startet et omfattende og imponerende samarbeid med andre redaksjoner i konsernet. Lokalavisa løste på en glimrende måte det som ofte er det vanskeligste etter store hendelser, å fortsette arbeidet med å fortelle hva som skjedde og hvorfor i dagene etterpå, samtidig som man balanserer det såre og triste når byen mister sine innbyggere på brutalt vis. Stødig rapportert og navigert.

BT-teamet som tidligere på dagen vant Den store journalistprisen, er på vei ned for å hente nok en pris.

Årets lokale nyhetsdekning, vinner: Bergens Tidende – Salget av Bergen engines

Gjennom et grundig og systematisk arbeid har BT avdekket russiske oligarkers eierandeler i og mulige oppkjøp av den lokale hjørnestensbedriften. En intens dokumentjakt med kartlegging av eierforhold og følger ved et eventuelt salg dokumenteres grundig og presenteres lettfattelig for leserne. Her har redaksjonen opplevd motstand fra myndighetene under arbeidet med saken, ikke minst når det gjelder viljen til innsyn i offentlige dokumenter. Imponerende stamina og gravearbeid fra BTs nyhetsredaksjon.

Årets nasjonale nyhetsdekning, excellence: Adresseavisen – Stortingspresidentens hybel

Det hele startet med ren nysgjerrighet – en av de viktigste av de journalistiske egenskapene. Fra nysgjerrighet til systematisk jobbing som til slutt førte til at stortingspresidenten måtte trekke seg. Det krever stamina, mot og pågåenhet for å avsløre ting som maktpersoner bevisst ønsker å skjule. Rett i kjernen av samfunnsoppdraget og uhyre viktig for demokratiet.

Årets nasjonale nyhetsdekning, excellence: Aftenposten – Koronadekningen

Grundig, pågående og inngående. Et særdeles viktig journalistisk arbeid som går makta etter i sømmene og utfordrer regjerningens avgjørelser og innskrenkelser. Med imponerende stamina og kunnskap driver Aftenposten utviklingen og gjør dekningen av pandemien til noe større enn bare rapportering av smittetilfeller og oversikt over restriksjoner.

Årets nasjonale nyhetsdekning, vinner: Aftenposten – Pendlerboligene

Med imponerende systematikk og kreativt journalistisk håndverk serveres årets store nyhetssak som resulterte i enorme konsekvenser og politikerfall. Redaksjonen har tatt i bruk hele verktøykassa med 150 innsynskrav, koblet sammen ulike datasett og funnet nye veier når de har blitt møtt med taushetsplikt. Et enormt saksomfang er gjort forståelig med gode visuelle grep og strategisk publisering. Dette er midt i selve kjernen av samfunnsoppdraget - avslører, gransker og forandrer samfunnet og setter en ny standard for nyhetsjournalistikk.

Årets redaksjonelle event: NRK P3 – P3 Gull

Snakk om å kjenne både målgruppe og produkt til fingerspissene. Brukerne inviteres inn gjennom konkurranser og interaktivitet lang tid i forveien, noe som skaper enormt engasjement og som til slutt også gir publikum en aktiv del i sendingen. Produksjonen holder skyhøy kvalitet og er noe av det mest banebrytende juryen har sett det siste året. Imponerende hvordan eventet og redaksjonen gang på gang klarer å være innovative og sette en ny standard både for produksjon og innhold.

Årets web-TV konsept: VG – Spårtsklubben

Dette er originalen. De har lenge satt standarden for panelshow i brytningen mellom sport og underholdning, og fortsetter å utfordre og utvikle sjangeren. Alle mediehus som satser på video ønsker en versjon av dette programmet. Og tallene viser at det funker. Spårtsklubben har det siste året videreutviklet konseptet med morsomme stunts og egenproduserte humorinnslag. Konseptet er også et mesterlig eksempel på hvordan innholdet brytes ned og brukes i både some og til å gi flere innganger fra fronten til VG. Bravo!

Årets digitale historie, excellence: NRK – Blålys for havet

Sjelden får man et så stort sug i magen av anslaget i en digital historie. Navigasjonen gir mening og man føler man blir med under overflaten. Dette er visuelt fengslende, og historien er skrevet på en engasjerende og lite moralistisk måte. Dette er en strålende måte å dekke et så vanskelig tema på. Klimajournalistikk av ypperste klasse!

Årets digitale historie, vinner: VG – «Skjebnedøgnet i Baneheia» i 3D

Grafikken komplementerer historien, gir leseren ny innsikt og oversikt i en kompleks sak mange tidligere har slitt med å forstå. Måten VG bruker 3D på er nyskapende, effektiv og engasjerende. Grepet forsterker journalistikken og historiefortellingen, gir leserne et unikt innblikk og tar oss tilbake til området og åstedet på selve drapsdøgnet. Effektene komplementerer og forsterker historiefortellingen, uten at det blir for mye. Det ville ikke vært mulig å gi leserne så god innsikt i dette enorme sakskomplekset, uten den teknologien VG presenterer i saken. Her flyttes standarden for digital historiefortelling.

Årets lokale nyhetsnettsted, excellence: Sogn Avis

En lokalavis som har klart å flytte seg selv - og brukerne. Det siste året har de gjort et stort digitalt løft og har lykkes med omstillingen til de grader. Ny organisering og andre prioriteringer gjør at de oppleves som mer relevante for leserne. Selv små justeringer gjør store utslag, og gjør at nettstedet fremstår som renere, nyere og mer inkluderende for brukerne. Inspirerende utvikling på kort tid.

Årets lokale nyhetsnettsted, vinner: BT.no

Et gjennomarbeidet og helstøpt nyhetsnettsted det er enkelt å navigere i. Hele spekteret av lyd, tekst og bilder tas i bruk for å fortelle historier og gjør at nyhetsnettstedet fremstår både innovativt og engasjerende. Det siste året kan de vise til solid økning i antall abonnenter og har tatt et bevisst retningsvalg hvor de skal skille seg mer fra konkurrenten med stor suksess. Med et sterkt fokus på dybdejournalistikk, innovasjon og et kontinuerlig nyhetstrykk, leveres et solid nyhetsnettsted som leserne vet å sette pris på og bruke. BT er et innovativt mediehus som ikke er redd for å teste nye ting. At de i tillegg har overskudd til å drive pionerarbeid på robotjournalistikk og digital historiefortelling, gjør dette til årets desidert mest imponerende lokale nyhetsnettsted.

Årets nasjonale nyhetsnettsted: VG

Årets nasjonale nyhetsnettsted er det absolutte foretrukne nyhetsnettstedet for nordmenn når det smeller. De kan vise til en ellevill digital utvikling det siste året. Nå er VG+ alene opplagsvinner. De setter dagsorden, dekker en enorm saksbredde og leverer gravejournalistikk i verdensklasse. De setter standarden for resten av bransjen når det gjelder journalistisk metode, produktutvikling, innovasjon, publikumskontakt og breaking news. Et imponerende innovativt mediehus som alltid tør å teste nye måter å fortelle historier og som hele tiden jakter nye digitale ben å stå på.

Årets nisjenettsted, excellence: Nationen

Systematisk og strategisk bygger de sitt nettsted til å bli viktig ikke bare for primærnæringen, men også utenfor egen målgruppe. Nettstedet har gjennomgående knallsterk journalistikk med et tydelig blikk fra distriktene. De utvider den offentlige samtalen og klarer gjennom valgkampen å dekke landbrukspolitikk på svært engasjerende måte. Med en tydelig satsing på egne profiler, gir de andre perspektiver og nye stemmer en plass ved debattbordet. Nationen viser at landbrukspolitikk er demokratipolitikk. Bravo!

En jublende Forsvarets forum-redaksjon tar imot prisen for Årets nisjenettsted.

Årets nisjenettsted, vinner: Forsvarets Forum

Ved å satse knallhardt på journalistikk og mer uavhengighet fra eieren, og samtidig ha stålkontroll på fagfeltet man dekker, viser Forsvarets forum at det er mulig både å vokse og lykkes. Med en tydelig strategi og tydelig ledelse har de tatt store steg ved å lage kritisk, undersøkende og god journalistikk som gjør nettstedet relevant også for de som ikke jobber innenfor sektoren. Inspirerende og imponerende!

Årets web-TV serie: NRK – Førstegangstjenesten ses. 2

Snakk om å innfri forventingene! Dette treffer ALLE, og forandrer både språket og humoren vår. Serien har for lengst kapret både unge og gamles hjerter, og lykkes med å nå bredt ut på en måte vi sjelden ser. Kvaliteten på manus, produksjon og gjennomføring holder imponerende høy klasse, og persongalleriet og lingoen ble fort en del av hverdagen vår. Flesvig har publikum i sin hule hånd og slipper oss ikke før han er ferdig – for godt. Ellevill respons – ellevilt bra!

Årets aktualitetspodcast: VG – Krimpodden

En god podkast har blitt enda bedre. Nå kombineres det aktuelle med det historiske, og bruken av lyd er effektiv og ujålete. Krimpodden gir et meget godt dypdykk i de sakene de velger åbelyse. De har det siste året rykket ut til åsted for å være tettere på dagsaktuelle krimsaker. Blandingen mellom dybde og puls, gir podkasten aktualitet og innsikt som imponerer.

Årets underholdningspodcast, excellence: TV 2 – B-laget

Dette er gøy, raust, inkluderende og underholdende. Kjemien i studio er eksepsjonell, og driver podcasten fremover. Den lune stemningen får også gjestene til å by på seg selv med historier de selv ikke trodde de ville dele. Podcasten når langt utover fotballfamilien, og sitter som støpt i øret. Lytteren dras inn og forlates litt blidere, litt klokere og skikkelig underholdt etter hver episode.

Årets underholdningspodcast, vinner: NRK – Quislings koffert

Kofferten åpnes og lytteren tas med på en reise vi ikke visste at vi ville være med på. Historien er både fengslende og avhengighetsskapende. Dette er alvor, men også ekstremt underholdende. Meget god dramaturgi og stødige fortellergrep tar lytteren med på jakt etter ny innsikt i en kjent historie fra andre verdenskrig. Det sitter i øret fra første sekund, og bringer både innsikt, forundring og forbauselse hos lytteren. Mesterlig fortalt med tydelige knagger og en utsøkt stemme.

Årets nyskapning, excellence: VG – «Ikke lov å le på hytta»

Dette er nybrottsarbeid på flere måter. Ideen er ny, produksjonsmetoden fremstår som innovativ og uttaket er forfriskende. VG klarer å bygge hype, skape en enorm vekst i abonnementsbasen og bygge nye fans. Dette ble en av fjorårets største snakkiser, og viser mediehusets enorme evne til stadig å tenke nytt og finne nye måter å tjene penger på.

Årets nyskapning, vinner: NRK og 68 lokalaviser – Den store folkevandringen

Journalistikk skal beskrive, berette og begeistre. Journalistikk skal opplyse, informere og avdekke. Å drive undersøkende journalistikk kan for enkelte redaksjoner være vanskelig og alt for omfattende. Da blir samarbeid nøkkelen. Årets nyskapning er helt nytt i norsk målestokk. Når rikskringkasteren teamer opp med SUJO og 68 lokalaviser, samles kompetanse og journalistiske krefter til et journalistisk gigaprosjekt publikum over hele landet får utbytte av. Det undersøkende samarbeidsprosjektet «Den store folkevandringa» er historia om flyttestrømmene som sakte endrer landet vårt, og kan vise til over 600 saker fra redaksjoner over hele landet. Innholdsvolumet og journalistikken vi som brukere sitter igjen med er en gave. Samarbeid er nøkkelen til det meste – også i journalistikken.

Årets magasin: KK

Årets magasin har gjort en tydelig profilendring de siste årene, og valgt å være et magasin som tar standpunkt og viser samfunnsansvar. Mangfold og bærekraft er viktige pilarer magasinet bygger alle redaksjonelle valg på. Forsiden brukes bevisst til å ta standpunkt og vise vei, og historiefortellingen er solid. Magasinet er tro til kjernen i virksomheten - de gode historiene og inspirasjonen, alt formidlet med både estetisk og språklig høy kvalitet – enten det er på papir eller digitalt. Magasinet går i front med digital brukerbetaling på magasinjournalistikk, og viser at det er mulig å flytte magasinlesere over til digitale flater. Årets magasin er en mester i å dyrke verdien av merkevaren, og fortsetter å utvikle sitt 148 år gamle kvinneunivers i stadig nye retninger og på nye plattformer. Årets magasin er Norges eldste kvinnemagasin – årets magasin er KK.

Årets mediehus: Bergens Tidende

Årets mediehus fremstår samlende, inkluderende og nysgjerrig. De leker med teknologi og utfordrer sine egne flater og måter å fortelle historier på. Det siste året har de økt satsingen på kvalitetsjournalistikk og undersøkende prosjekter i kombinasjon med innovativ journalistikk tett på folks hverdag. Noe som har gitt en imponerende vekst i på antall abonnenter, og en formidabel økning i engasjementet hos brukerne. Mediehuset går foran og satser på klimajournalistikk, har et uttalt fokus på mangfold og driver innovasjon både på formidling, formater, produkter og robotjournalistikk. Det oser av overskudd og lagarbeid, og leserne får et imponerende journalistisk produkt som både avslører og underholder - enten det er når hjørnestensbedriften skal selges til russiske oligarker, lokale fotballspillere kjører nachspiel på stadion eller å følge byens skoleskip sekund for sekund verden rundt. Årets mediehus er på hjemmebane – årets mediehus er Bergens Tidende.

Powered by Labrador CMS