Berlingeren søker etter ti nye journalister
KØBENHAVN (Journalisten): Etter å ha vært gjennom knallharde sparetiltak og nedbemanning, satser nå Orkla-eide Berlingske Tidende igjen på journalistisk kvalitet. Søndag søkte avisen etter ti nye journalister.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Den danske kvalitetsavisen ser tydeligvis lys i tunnelen. Søndag søkte avisen etter ti nye journalister for å styrke næringslivsredaksjonen i avisen. Satsingen har sammenheng med at Berlingeren fra september skal ha en daglig næringslivsseksjon med en rekke nye stoffområder.
Satsingen er ledd i Berlingerens strategi om å sikre stadig flere lesere med interesse for næringslivsstoff.
Bedre tider
Berlingske Tidendes sjefredaktør Karsten Madsen skriver i søndagens avis at det er håp om bedre tider. Selv om det er økonomiske trengselstider, har man på Berlingeren ikke latt alt gå i svart. Stillingsannonsemarkedet har vært meget dårlig det siste halve året, men nå ser det ut til å bli et oppsving. Det benytter den norskeide storavisen til å styrke det journalistiske produktet.
I sin ukentlige spalte skriver sjefredaktøren at de ved utgangen av 2003 vil ha foretatt innsparinger på rundt en kvart milliard kroner, og at de nå er i stand til å foreta journalistiske prioriteringer på spesielle stoffområder.
Også politikk
De ti journalistene som Berlingske nå ønsker å styrke staben med, skal stort sett jobbe på næringsliv, men på grunn av interne rokeringer er de også ute etter medarbeidere til å dekke Christiansborg, eller politikk, som vi vil si på norsk. Dessuten søker de etter ny fotosjef.
Avisen satser fra høsten av også på å gjøre livssstilsstoffet og kulturdekningen mer synlig i avisen. Redaktør Madsen skriver at dette ikke blir den siste journalistiske satsing i Berlingeren, og han berømmer regjeringens forslag til nytt medieforlik som lovende.