Ole Petter Pedersen i Kommunal Rapport viser at det går å ta seg betalt for digitalt innhold

Tjener penger på nett

Kommunal Rapport får nå nesten 25 prosent av sine inntekter fra digitale abonnement.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

–Det er i hvert fall en lovende start, hvor vi har hatt budsjettoverskudd i to år. Vi har valgt å gjøre det litt forskjellig fra dagsavisene og etablert nettutgaven som selvstendig abonnementsprodukt. Vi har klart å levere såpass kvalitet at leserne har blitt værende, sier nyhetsredaktør Ole Petter Pedersen i Kommunal rapport.

Kommunene betaler

Kommunal Rapport lanserte sitt digitale abonnement i 2012. Satsingen var rettet mot ledere og politikere i offentlig sektor. Inspirasjon for betalingsmodellen var Fiskeribladet Fiskaren, og en sterk tro på at det finnes betalingsvilje for journalistisk kvalitet.

–Vi har det fellestrekket at vi er nisjeprodukt som stort sett betales av arbeidsgiver. Det er med på å gi oss større selvtillit. Det er lettere å ta seg betalt når arbeidsgiver ser oss som nyttig. Noen er villige til å betale for viktig informasjon i et demokrati. Vi er viktig for kommunene , og vi er størst i vår sektor.

Økt bemanning

Den digitale satsingen har også ført til at redaksjonen har blitt utvidet fra fem til åtte i løpet av de to siste årene. Høstens to nyansettelser er begge digitale journalister.

–Det er viktigere å produsere gode egen-saker enn klipp. Vi har prøvd å knytte til oss høy kompetanse spesielt, derfor har vi nå en digital historieforteller og en database-journalist. De gjør også tradisjonelt stoff, men mest er det datastøttet journalistikk. Det er en motsetning mellom klikksaker det tar fem minutter å lese, og det å kreve betaling. Sitatsaker har ingen verdi. Vi må oppfylle kriterier om høy kvalitet.

Betalingsvilje

Pedersen mener at det ikke er slik at nettbrukerne mangler betalingsvilje. Men at de må gi noe mer enn banale nyheter for at også privatpersoner skal være villige til å åpne lommeboken.

–Det andre fagblad kan lære av oss er at det går å ta seg betalt for digitalt innhold. Vi er et godt eksempel, selv om det fortsatt er langt frem. Vi har nå i underkant av 25 prosent av inntektene fra nettet. Vi håper at vi i løpet av en treårs periode vil ha 50/50 nett og papir, men fortsatt er det papiret som er viktigste inntektskilde.

Han understreker imidlertid at deres målgruppe er litt annerledes enn mange andres. Bladet har aldri vært store i privatmarkedet, og det har bidratt til at de har tort å satse. De har nærmere 70 prosent dekning hos lokalpolitikerne, slik at ukeavisen som produkt uavhengig om det er for brett eller på papir vil bestå. Disse har ikke tid til å lese daglige nyheter. Det har derimot politikerne og lederne som er målgruppen for digitalsatsingen.

Overraskende gode tall

Kommunal Rapport hadde budsjettert med 75 prosent nedgang i annonseinntektene første år med digital betaling. Annonseinntektene holdt seg stabile, og har etter hvert også økt.

–Trafikken er høyere enn da vi innførte digitalt abonnement. Vi har en større andel som er inne på sidene daglig, og de blir værende lenger og leser mer. Det kan være at når de først betaler, så må de bruke mer tid.

Powered by Labrador CMS