Medieaksjer raser

Medienes børsutsikter har gått fra himmel til helvete det siste året, men det finnes lys i tunnelen lover medieanalytiker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

På denne tiden i fjor kunne Mecom-aksjen notere sin høyeste pris noensinne på 97 pence, i dag morges stupte den til historisk lavnivå på 16,50 pence. Den høyt belånte aksjen er mer utsatt for konjunktursvingninger enn andre, men det er dystre tider på børsen for det meste av mediebransjen.

Frykter verre privatøkonomi

Schibsted-aksjen har tapt seg med nesten 50 prosent de siste 12 månedene, svenske Modern Times Group (MTG) med 23 prosent, finske Sanoma WSOY med 43 prosent, og det er bare noen av Nordens mediegiganter, i USA og England raser medieaksjene. Selv selskaper som leverer greie resultater, advarer mot dystre tider fremover.

– Det er et «bear market» (et nervøst og pessimistisk marked) der ute. Markedet frykter spesielt selskaper som er mest eksponert for annonsemarkedet. Disse får mest juling. Har de relativt høy gjeld i tillegg, som Mecom, får de ennå mer juling, sier Henrik Schultz, medieanalytiker i Kaupthing i Oslo.

Den generelle trenden er noenlunde den samme for hele mediemarkedet, men det er forskjellige forhold som ligger bak, mener Schultz.

Mecoms gjeldsspøkelse

– Mecom får mer juling enn de fleste fordi de er annonseavhengige og har høy gjeld. Markedet frykter en uoverstigelig gjeldssituasjon. Schibsted får juling på grunn av at de er så eksponert for svingninger i annonsemarkedet, med rubrikktjenester og gratisaviser i mange land og på grunn av nedgangen i nettmarkedet i USA, hevder han.

– Akkurat nå er investorene veldig redde for at privat forbruk kommer til å gå på en smell. Alle med eksponering mot forbrukere får juling. Det verste er overstått nå for finansinstitusjoner, men vi har til gode å se effekten av dårligere økonomiske forhold på privat forbruk.

Midlertidig smerte

Schultz sier markedet hater usikkerheten mer enn noe annet, og spår at markedet for medieaksjer vil ta seg opp etter hvert.

– Vi er i et skikkelig «bear market» nå, men disse drøyer sjelden lenge. Vi har minst lagt bak oss seks måneder med et slikt marked allerede, men klart det gjør vondt når det drøyer. Markedet er volatilt: det presser kursen lenger ned enn det egentlig er grunnlag for. Vi må også huske på at det er mange aksjespekulanter i markedet som forsterker svingningene. Jeg er helt sikker på at medieselskaper generelt vil få et skikkelig løft om 6 – 12 måneder.

Powered by Labrador CMS